VK: pretēji aizliegumam, Latvijā ilgstoši importēti asins pārliešanai nepieciešamie preparāti

foto: diena.lv
foto: diena.lv

Pretēji Latvijā noteiktajam aizliegumam importēt asinis vai asins komponentus transfūzijai jeb pārliešanai nepieciešamo preparātu ražošanai un noteikumiem, kas paredz asins plazmas preparātu ražošanā izmantot tikai valstī iegūtu izejvielu - cilvēku asins plazmu, Valsts asinsdonoru centram (VADC) ilgstoši piegādāti transfūzijām nepieciešamie asins plazmas preparāti, kas nav izgatavoti no valstī iegūtas izejvielas, revīzijā secinājusi Valsts kontrole (VK).

VK vērtējumā, atbildīgā par to ir Veselības ministrija (VM), kas, būdama vadošā valsts pārvaldes iestāde veselības nozarē un ir atbildīga par valsts politikas izstrādi transfuzioloģijas jomā, nav izstrādājusi attiecīgās jomas politikas plānošanas dokumentus un nav nodrošinājusi Latvijas iedzīvotāju interesēm atbilstošu asins plazmas preparātu ražošanu un apriti, kā arī nav nodrošinājusi kvalitatīvu uzraudzību pār valstī noteikto stingrāko aizsardzības pasākumu ievērošanu.

Kā portāls "Delfi" uzzināja VK, publiskā iepirkuma līgumā bijis noteikts, ka asins plazmas preparātu ražošanā izmanto valstī iegūtu izejvielu, uzņēmums SIA „Baltijas Terapeitiskais serviss" (BTS) VADC ir piegādājusi transfūzijām nepieciešamos asins plazmas preparātus, kas nav izgatavoti no Latvijā iegūtas izejvielas.

VADC tos ir izsniedzis ārstniecības iestādēm: 2010.gadā "Albumin" 20% 100 ml iepakojumā - 1581 iepakojumu 132 172 latu vērtībā, 2011.gadā "Humaglobin" 2,5 grami 50 ml iepakojumā - 1042 iepakojumus 41 428 latu vērtībā.

VK skatījumā, šādi Zāļu valsts aģentūra (ZVA) nav nodrošinājusi kontroli pār ārējā tiesību akta prasību, ka cilvēka asinis un asins komponentus valstī neieved un plazmas preparātu ražošanai izmanto valstī iegūtu izejvielu, ievērošanu.

Lai saglabātu un attīstītu asins plazmas preparātu ražošanu Latvijā, 1994.gadā ar 51% valsts kapitāla līdzdalību tika nodibināta BTS, kurai piešķirtas prioritāras tiesības uz asins un tās preparātu ražošanu un valsts pasūtījumu.

VM, kaut gan 2004.gadā plazmas preparātu ražošana valstī tika pārtraukta un BTS darbība neatbilda tās izveidošanas mērķim, nav koordinējusi un nav uzraudzījusi BTS darbības atbilstību sākotnēji izvirzītajiem uzdevumiem - saglabāt un attīstīt plazmas preparātu ražošanu Latvijā.

BTS valsts kapitāla daļu privatizācijas procesā VM nav sniegusi Privatizācijas aģentūrai tās rīcībā esošu informāciju par to, ka sabiedrības darbība neatbilst tās izveidošanas mērķim, kā arī ir izstrādājusi sabiedrībai izdevīgākus valsts kapitāla daļu privatizācijas nosacījumus, neņemot vērā to, ka ir pārtraukta plazmas preparātu ražošana Latvijā.

VADC ir radījis labvēlīgus apstākļus vienam uzņēmumam - BTS, sniedzot tam maksas pakalpojumus par cenu, kas nesedz centra faktiskos izdevumus pakalpojuma veikšanai, iznomājot telpas, nepamatoti samazinot telpu nomas maksu esošā līguma darbības laikā, piegādājot izejvielu plazmas preparātu ražošanai par cenu, kas ir zem asins komponenta sagatavošanas pašizmaksas, līdz ar to nav guvis ieņēmumus vismaz 228 850 latu apmērā.

Revīzijā arī secināts, ka Asins dienesta, kas apvieno visus asins un asins komponentu sagatavotājus - VADC, kā arī visas asins sagatavošanas nodaļas un asins kabinetus - darbība ne vienmēr ir bijusi likumīga un efektīva, turklāt VADC budžeta līdzekļi nav izlietoti efektīvi.

VADC 2010., 2011. un 2012.gadā nav nodrošinājis asins sagatavošanas nodaļu uzturēšanas un asins sagatavošanas izdevumu segšanai piešķirtā finansējuma - 1,17 miljonu latu - efektīvu un racionālu administrēšanu.

Plānojot nepieciešamo finansējumu, centrs nav vērtējis iepriekšējo gadu faktiskās izmaksas, turklāt, aprēķinot uzturēšanas un viena litra asins sagatavošanas izmaksas, ir lietojis dažādas aprēķinu metodes un izmantojis datus, kas nav patiesi, pamatoti, precīzi, aktuāli un pilnīgi.

Asins dienesta darbībā nav nodrošināta pietiekama uzraudzība un kontrole, kā arī pastāv risks, ka nav ieviesta tāda kvalitātes sistēma, kas nodrošinātu asins un asins komponentu savākšanas, testēšanas, apstrādes, uzglabāšanas un izplatīšanas procesu izpildi, secināts revīzijā.

ZVA nav kontrolējusi un ārstniecības iestādēm nav izsniegusi atbilstības sertifikātus saskaņā ar normatīvajā aktā noteiktajām prasībām, kvalitātes sistēmas standarti ir interpretēti un piemēroti dažādi, kā arī konstatēts, ka asins komponenti izsniegti septiņām ārstniecības iestādēm, kuras nav novērtētas atbilstoši kvalitātes un drošības standartiem.

Lai novērstu revīzijā konstatētās būtiskās nepilnības, VK ir sniegusi VM ieteikumus saglabāt stingrākos aizsardzības pasākumus cilvēka asins un asins komponentu kvalitātei un drošībai Latvijā.

Likumības revīzija „Asins dienesta darbības efektivitāte, likumība un plazmas preparātu aprite" bijusi laika posmu no 2010.gada 1.janvāra līdz 2012. gada 31.martam.

Tā kā daļai revīzijas ziņojuma ir piemērots „ierobežotas pieejamības" statuss, VK nevar nodot atklātībai visu revīzijas ziņojumā iekļauto informāciju.

Par revīzijā konstatētajiem tiesību normu pārkāpumiem VK ir informējusi tiesībaizsardzības iestādes.

 


Написать комментарий