VISC: literāros darbus nevar klasificēt kā nevēlamu; jāvērtē atbilstība skolēnu vecumam

foto delfi.lv
foto delfi.lv

Valsts izglītības satura centra (VISC) speciālisti atzīst, ka nav neviena literārā darba, protams, ja literārajā darbā nav Satversmē noteikto normu pārkāpumu, kas būtu klasificējams kā nevēlams, bet uzskata, ka jāizvērtē tas, vai konkrētais literārais darbs atbilst skolēnu vecumposmam, informēja VISC sabiedrisko attiecību speciāliste Kristīne Ilgaža.

VISC speciālisti norāda, ka ir jābūt skaidri noteiktai metodikai, kā pedagogi strādā ar katru literāro tekstu klasē, kādas vērtības izceļ un kā skolēni tās aktualizē katrs sev. VISC uzskata, ka skolā skolēniem ir jāapgūst ētiskās normas, jāprot izvērtēt, kas ir ētiska rīcība utt.

VISC mācību līdzekļus apstiprina, savu lēmumu balstot uz divu recenzentu sniegtajiem atzinumiem, kā to nosaka grāmatu apstiprināšanas kārtība. Izvērtēšanai iesniegtā izdevniecības "Pētergailis" sagatavotā Aijas Kalves un Ilzes Stikānes mācību komplekta "Literatūra 9.klasei" manuskripta gadījumā recenzentu atsauksmes bija pretrunīgas, tāpēc VISC neapstiprināja minēto mācību līdzekli, bet lūdza izvērtēt saņemtos recenzentu komentārus.

Viens no recenzentu komentāriem bija arī par to, ka jāpārskata ievietotie tekstu piemēri. Pašlaik notiek atkārtots minētā manuskripta izvērtēšanas darbs, papildu recenzēšana, kas tiks paveikta līdz aprīļa sākumam.

Sešgadīgajiem bērniem paredzētajā izdevniecības "Pētergailis" izdotajā autoru Antras Balodes un Agitas Sirsniņas mācību līdzeklī "Soli pa solim", to izvērtējot, tika konstatētas vairākas nepilnības: sešgadīgu bērnu vecumam neatbilstoši uzdevumi, piemēram, matemātiski uzdevumi, kuros iekļautas divas matemātiskas darbības, neprecīzi lietoti termini, piemēram, "aplis" un "riņķis" u.c. Šīs nepilnības tika novērstas.

VISC par konkrētajiem minētajiem mācību līdzekļiem nav saņēmis sūdzības no vecākiem, jo 9.klasei paredzētais mācību līdzeklis vēl nav pieejams skolās, bet sešgadniekiem paredzētajā mācību līdzeklī izmaiņas tika veiktas tādas, lai mācību līdzeklī esošie uzdevumi atbilstu sešus gadus veciem bērniem.

Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis bija lūdzis VISC vadītājam un mācību satura speciālistiem sniegt skaidrojumu par mācību līdzekļu izvērtēšanu pēc tam, kad par mācību līdzekļu cenzēšanu plašsaziņas līdzekļos sūdzējās Latvijas Bērnu un jaunatnes literatūras padome un vairāki desmiti literātu.

"Ministram skaidrojums bija jāsniedz līdz 19.marta darba dienas beigām, tas tika izdarīts. Paskaidrojums nebija jāsniedz par mācību līdzekļu cenzēšanu, jo VISC neveic darbības, kas būtu saucamas par cenzūru. VISC ministram sniedza skaidrojumu par to, kā notikusi mācību līdzekļu izvērtēšana, kādas bijušas recenzentu atsauksmes u.tml.," informēja Ilgaža.

Kā ziņots, šogad "Pētergaiļa" izdotās grāmatas "Soli pa solim" ceturtajā daļā "Ceļā uz vasaru" bija plānots iekļaut Brūvera dzejoļus "Hakeru dziesma" no krājuma "Brīnumdzejoļi" (2006) un "Ko es daru, kad palieku viens?" no krājuma "Gliemezis un cīrulīte" (1995). Savukārt dzejolis "Ko es daru…" bija ievietots komplekta Skolotāju grāmatā – izmantošanai pēc skolotāja ieskatiem, visdrīzāk, priekšā lasīšanai bērniem.

Savukārt 9.klases literatūras mācību grāmatā pretenzijas izraisījuši citāti no latviešu klasikas, kuros pieminēts alkohols un citi ļaunumi.

Autores, uzklausot autoritatīvos ieteikumus, kuru arguments ir, ka "mācību literatūras ētiskais aspekts veido pozitīvu emocionālo fonu, kur mācību tematu un uzdevumu saturs veicina pozitīvus emocionālos pārdzīvojumus, tāpēc mācību grāmatā nav ievietojami teksti, kas neatbilst šīm prasībām", vairākus tekstus mainījušas, piemēram, Aleksandra Čaka dzejolis "Modernā idille" aizstāts ar dzejoli "Elēģija logā", darba burtnīcā Aleksandra Čaka dzejoļa "Dzērāja dziesma" vietā ievietots fragments no "Poēmas par ormani", vairākos Čaka dzejoļos, Anšlava Eglīša lugās, maoru teikā, Gundegas Repšes romānā "Alvas kliedziens" un Paula Bankovska stāstā svītrotas rindkopas, teikumi, rindas vai atsevišķi vārdi.

VISC nolikums nosaka, ka VISC apstiprina izglītības standartiem atbilstošu mācību literatūru un publisko apstiprinātās mācību literatūras sarakstu.


Написать комментарий