Mobilo zvanu cenu karš: cik ilgi metīs pakaļ lētas sarunas?

foto delfi.lv
foto delfi.lv

Mobilās sarunas Latvijā diezin vai kļūs vēl lētākas, un šajā frontē gadiem ilgušais sīvais cenu karš starp mobilo sakaru operatoriem, visticamāk, tuvojas finiša taisnei.

Tomēr cīniņš turpināsies citā, plašākā platformā - mobilo sakaru operatori arvien asāk par lielāku klientu loku cīnīsies ar "viss-vienā" piedāvājumiem, īpaši liekot akcentu uz datu pārraidi, kas lielā tempā attīstās līdztekus viedtālruņu jeb gudro telefonu izaugsmei, izriet no portāla "Delfi" aptaujāto mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēju informācijas.

Arī ES prasību ietekme

Nesen publiskotie divu lielāko mobilo pakalpojumu sniedzēju - "Latvijas Mobilais telefons" (LMT) un "Tele2" - deviņu mēnešu darbības rezultāti uzrāda nelielu abu kompāniju apgrozījuma kritumu salīdzinājumā ar ieņēmumiem atbilstošā periodā pērn. Vienīgi trešajam lielākajam mobilo sakaru operatoram "Bite Latvija" ieņēmumi šā gada deviņos mēnešos bija lielāki nekā pērn. Salīdzinoši labāki ir kompāniju rentabilitātes rādītāji.

"Tele2" valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs apgrozījuma samazināšanos mobilo sakaru jomā skaidro ar vairākiem faktoriem. "Kā būtiskākos vēlos minēt tirgus dalībnieku sīvo konkurenci, kā rezultātā ieguvēji ir klienti, kuriem pieejami arvien izdevīgāki piedāvājumi. Vēl divi nozīmīgi faktori ir starpsavienojuma [maksa, ko viens operators maksā otram operatoram par sarunām starp dažādu operatoru klientiem] un viesabonēšanas tarifu izmaiņas saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) prasībām," klāsta Vancovičs.

Līdzīgs skaidrojums ir arī LMT viceprezidentam mārketinga un biznesa attīstības jautājumos Ingmāram Pūķim, kurš apgrozījuma sarukumu pamato ar ES noteikto starpsavienojuma maksas kritumu un vispārējo pakalpojuma cenas samazināšanos. Saskaņā ar statistikas datiem tas bija īpaši izteikti vērojams šā gada oktobrī - tad salīdzinājumā ar septembri cenas telekomunikāciju jomā saruka par nepilniem 4%, kas palīdzēja bremzēt inflācijas tempu, pārsteidza tirgus analītiķus un kas, visticamāk, skaidrojams arī ar lielāko mobilo sakaru operatoru tirgū piedāvātajiem bezlimita tarifu plāniem.

Zvani lēti un vēl lētāki

Bezlimita tarifu plānus, kuru izmantojot, klients par fiksētu samaksu var runāt un sūtīt īsziņas bez ierobežojuma, lielākie mobilo sakaru operatori sāka piedāvāt dažām klientu grupām (viena uzņēmuma darbiniekiem, starp ģimenes locekļiem) vēl pirms diviem gadiem, bet šoruden - septembrī un oktobrī - tie pieejami praktiski visiem. Līdz ar to mobilie sakari Latvijā, kas salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm, ir salīdzinoši lēti, kļuvuši vēl lētāki un pieejamāki, portālam "Delfi" klāsta Latvijas Telekomunikāciju asociācijas (LTA) izpilddirektors Jānis Lelis.

Par to, cik ilgi patērētāji var cerēt uz turpmāku sarunu palētināšanos, mobilo sakaru operatori viennozīmīgu atbildi nesniedz, taču liek noprast, ka mobilo sarunu cenu lejupslīde tuvojas finiša taisnei. LMT viceprezidents atzīmē, ka "Latvijā mobilo sakaru izmaksas ir vienas no zemākajām Eiropā un būs grūti atrast vēl kādu ES dalībvalsti, kur var mēnesī maksāt mazāk nekā desmit eiro un lietot mobilos sakarus 99% valsts teritorijas". "Tādēļ lietotājiem jāsaprot, ka cenu samazināšana nebūs mūžīga - kad tiks sasniegts kritiskais punkts, cenu karš apstāsies, jo neviens negrib strādāt ar zaudējumiem," skaidro Pūķis.

Arī Vancovičs klāsta - mobilo sakaru pakalpojumu tarifi Latvijā jau vairākus gadus ir vieni no zemākajiem Baltijā un Eiropā. Taču, ja "kāds saka, ka zemāk cenām vairs nav kur krist, mēs sakām - joprojām ir sfēras, kur iespējams būtisks cenu samazinājums. Salīdzinājumā ar iedzīvotājiem valsts un biznesa segments nav tik nasks uz labākas cenas iegūšanu," uz iespējām samazināt mobilo sakaru pakalpojumu tēriņus publiskajā sektorā norāda "Tele2" vadītājs.

Sarunas izkonkurēs ložņāšana internetā

Pēc LMT viceprezidenta sacītā, ieņēmumi no zvaniem joprojām veido vislielāko apgrozījuma daļu, taču ar katru mēnesi pieņemas spēkā datu pārraide. To akcentē arī "Tele2" vadītājs, norādot, ka pērn datu pakalpojumu plūsma pārsniedza runas pārraides radīto sakaru plūsmu. Tas nozīmē, ka lielāku slodzi tīklā rada nevis sarunas, bet mobilā interneta lietošana. Tomēr, lai arī šī tendence turpināsies, sarunas arī turpmāk būs viens no pamatpakalpojumiem, kas iekļaujas kopējā pakalpojumu grozā.

"Jau vairākus gadus mobilo sakaru nozarē pakalpojumi tiek piedāvāti kopā, nevis atsevišķi. Mobilo sakaru lietotājam vairāk nav nepieciešams zināt, cik maksā zvana minūte vai viena īsziņa. Arī turpmāk operatori sacentīsies ar šādiem "viss - vienā" piedāvājumiem, nevis atsevišķu pakalpojuma cenu," piebilst Vancovičs. Līdzīgu viedokli pauž arī LTA izpilddirektors, atzīmējot, ka mobilās sarunas diezin vai kļūs vēl lētākas, bet mobilo sakaru operatoru cenu karš turpināsies par izdevīgākiem "kompleksajiem piedāvājumiem,", kur īpašs akcents tiks likts uz datu pārraidi.

"Cilvēki mazāk nemaksās par mobilajiem sakariem, bet par aptuveni to pašu cenu būs vairāk pakalpojumu, ņemot vērā pieaugošo cilvēku vēlmi mobilajā telefonā skatīties televīziju, ložņāt pa internetu un tamlīdzīgi," saka Lelis. Viņaprāt, datu pārraide vērsīsies plašumā līdz ar ātrākā interneta 4G (4.paaudzes mobilā interneta) attīstību, kam mobilo sakaru operatori patlaban novirza lielus finansiālos resursus, kā arī ar viedtālruņu jeb gudro telefonu plašāku pieejamību un lietošanu.

Arī deviņdesmitgadnieki mobilajā internetā

"Bite Latvija" mārketinga vadītāja Kristīne Britāne vienlaikus akcentē, ka, pieaugot interneta lietošanai telefonā, "nebūt nemazinās norunāto minūšu skaits". "Gluži pretēji - cilvēki, kas vairāk lieto internetu telefonā, arī vairāk zvana". Aptuveni puse, pērkot jaunu telefonu, izvēlas tieši gudros telefonus, un internetu viedtālruņos izmanto ap 70% kompānijas klientu, piebilst Britāne.

Mobilais internets, pēc "Tele2" valdes priekšsēdētāja sacītā, patlaban ir straujāk augošais pakalpojumu segments nozarē - pieaug gan lietotāju skaits, gan patērēto datu apjoms. "Interesanti, ka "Tele2" mobilā interneta lietotāja vidējais vecums ir aptuveni 37 gadi, kas ir pretēji priekšstatam, ka mobilo internetu pārsvarā lieto jaunieši. Diviem vecākajiem lietotājiem, kuri noslēguši līgumu ar "Tele2" par mobilo internetu, ir 90 gadi," atzīmē kompānijas vadītājs.

LMT viceprezidents Pūķis piebilst, ka līdz ar 4G tīkla izvēršanu mobilo sakaru operatori varēs arī pilntiesīgi cīnīties ar fiksētā interneta pakalpojumu sniedzējiem. "Sagaidāms, ka pēc 2014.gada ļoti daudzi cilvēki atteiksies no fiksētā pieslēguma mājās un paļausies uz mobilo internetu, jo tas būs pietiekami ātrs un vienmēr par rokai. Līdz ar to radīsies dažādi uz mobilo internetu balstīti papildpakalpojumi, kas nesīs papildu ieņēmumus," lēš LMT viceprezidents.


Написать комментарий