Tiesībsargs: Bilingvālās izglītības prakse ir kliba

foto: lat.mixnews.lv
foto: lat.mixnews.lv

Bilingvālās izglītības tiesiskais regulējums ir skaidrs un precīzs, bet tās īstenošanas prakse ir nepilnīga - kliba, secinājuši Tiesībsarga biroja darbinieki, veicot monitoringu 49 skolās, kuras realizē mazākumtautību izglītības programmas, ziņo LETA.

Kā informēja Tiesībsarga biroja pārstāve Ruta Siliņa, pašreizējā bilingvālās izglītības īstenošanas prakse veido risku ne tikai romu segregācijai, bet arī mazākumtautību jauniešu turpmākai personīgai izaugsmei, izglītības un darba iespējām. Turklāt tādējādi tiek pārkāptas bērnu tiesības un netiek nodrošinātas vislabākās intereses.

Pērnā gada nogalē veiktajā skolu apsekojumā Tiesībsarga biroja darbinieki novērojuši cēloņsakarību starp skolas administrācijas nostāju pret izglītības kvalitāti un valsts valodas nepieciešamību un bērnu zināšanu līmeni. Skolās, kur vadībai bija stingra nostāja par normatīvo aktu ievērošanu, mācību priekšmets tika pasniegts atbilstoši programmā noteiktajam un netika konstatēti gadījumi, ka skolotāji nezina valsts valodu.

"Var jau teikt, ka pa šiem neatkarības gadiem mazākumtautību pārstāvjiem bija jāiemācās brīvi pārvaldīt valsts valodu. Tomēr šā brīža realitāte norāda uz, manuprāt, bīstamu tendenci - pašpietiekamas paralēlās sabiedrības veidošanos, kurā tiek pārkāptas Satversmē noteiktās bērnu un mazākumtautību tiesības. Steidzami ir jārisina problēma," uzsver tiesībsargs Juris Jansons.

Vienlaikus tiesībsargs norāda, ka izglītības un pedagogu darba kvalitāte pārbaudāma neatkarīgi no tā, cik valodas izglītības darbā tiek izmantotas. Pedagogu zināšanām ne tikai valsts valodā, bet visā, kas attiecas uz jaunu, mūsdienīgu izglītošanu, mācību metodiku, ir jābūt tādām, lai pasniegtu mācību priekšmetu pēc visaugstākajiem kritērijiem, viņš uzskata.

Patlaban notiekošā izglītības kvalitātes kontrole no valsts iestāžu puses tiesībsarga ieskatā ir nepietiekama. Izglītības kvalitātes nodrošināšanai Saeimai un valdībai ir pienākums noteikt gan prasības normatīvajos aktos, gan regulāri veikt mācību procesa kvalitātes kontroli, kā arī nodrošināt pedagogiem atbilstošas izglītības iespējas un konkurētspējīgu atalgojumu, viņš norāda.


Написать комментарий