Aptaujas „Kā Jūs vērtējat Līvānu novada attīstības tendences” rezultāti

foto: livani.lv
foto: livani.lv

2014.gada sākumā Līvānu novada dome aicināja iedzīvotājus piedalīties aptaujā „Kā Jūs vērtējat Līvānu novada attīstības tendences?” Līvānu novada domes Plānošanas un attīstības daļa ir apkopojusi aptaujas rezultātus, ziņo Līvānu novada portāls.

Aptaujā kopumā piedalījās 250 respondentu (sievietes: 174, vīrieši: 76): Līvānu pilsēta - 141, 56.4%, Turku pagasts - 24, 9.6%, Rožupes pagasts - 15, 6%, Jersikas pagasts - 41, 16.4%, Sutru pagasts - 11, 4.4%, Rudzātu pagasts - 14, 5.6%, Dzīvoju ārpus Līvānu novada - 4, 1.6%.

Dzīve Līvānu novadā – jūsu vērtējumā

Lūdzām iedzīvotājus novērtēt Līvānu novada pašvaldības teritorijā pieejamo pakalpojumu un jomu kvalitāti.

Vides sakoptība: Ļoti apmierina - 18.4%, Drīzāk apmierina - 68.4%, Drīzāk neapmierina - 6%, Ļoti neapmierina  - 2.8%, Nav pieejams 0%, Grūti pateikt -  4.4%.

Gājējiem domātu ielu infrastruktūra (ietves, celiņi, gājēju pārejas u.tml.): Ļoti apmierina - 22.8%, Drīzāk apmierina - 52%, Drīzāk neapmierina - 11.2%, Ļoti neapmierina  - 3.2%, Nav pieejams - 6.8%, Grūti pateikt -  4%.

Velo celiņi, maršruti: Ļoti apmierina - 14%, Drīzāk apmierina - 37.6%, Drīzāk neapmierina - 17.2%, Ļoti neapmierina  - 5.2%, Nav pieejams - 14%, Grūti pateikt -  12%.

Transportam domāto ielu/ceļu infrastruktūra: Ļoti apmierina - 9.2%, Drīzāk apmierina - 54.8%, Drīzāk neapmierina - 20.8%, Ļoti neapmierina  - 8.8%, Nav pieejams - 0.4%, Grūti pateikt -  6%.

Ielu apgaismojums: Ļoti apmierina - 18.8%, Drīzāk apmierina - 55.2%, Drīzāk neapmierina -  13.6%, Ļoti neapmierina  - 4%, Nav pieejams - 4.8%, Grūti pateikt -  3.6%.

Sabiedriskā transporta pakalpojumi: Ļoti apmierina - 6.8%, Drīzāk apmierina - 42.4%, Drīzāk neapmierina - 17.2%, Ļoti neapmierina  - 6.8%, Nav pieejams - 2%, Grūti pateikt -  24.8%.

Būvvaldes pakalpojumi: Ļoti apmierina - 6%, Drīzāk apmierina - 36.8%, Drīzāk neapmierina - 6%, Ļoti neapmierina  - 4.4%, Nav pieejams - 4%, Grūti pateikt -  42.8%.

Ūdensapgādes pakalpojumi: Ļoti apmierina - 8%, Drīzāk apmierina - 45.6%, Drīzāk neapmierina - 5.2%, Ļoti neapmierina  - 12.4%, Nav pieejams - 9.6%, Grūti pateikt -  19.2%.

Atkritumu savākšana/izvešana: Ļoti apmierina - 14.4%, Drīzāk apmierina - 54.4%, Drīzāk neapmierina - 10.8%, Ļoti neapmierina  - 6.8%, Nav pieejams - 4.8%, Grūti pateikt -  8.8%.

Sabiedriskās kārtības nodrošināšana: Ļoti apmierina - 6.8%, Drīzāk apmierina - 43.6%, Drīzāk neapmierina - 24%, Ļoti neapmierina  - 8.4%, Nav pieejams - 2.4%, Grūti pateikt -  14.8%.

Sociālā palīdzība un sociālie pakalpojumi: Ļoti apmierina - 8.8%, Drīzāk apmierina - 47.2%, Drīzāk neapmierina - 9.2%, Ļoti neapmierina  - 5.6%, Nav pieejams - 2.8%, Grūti pateikt -  26.4%.

Veselības aprūpes pakalpojumi: Ļoti apmierina - 6.4%, Drīzāk apmierina - 53.2%, Drīzāk neapmierina - 21.6%, Ļoti neapmierina  - 6.8%, Nav pieejams - 3.2%%, Grūti pateikt -  8.8%.

Kultūras un izklaides pasākumi: Ļoti apmierina - 17.6%, Drīzāk apmierina - 45.2%, Drīzāk neapmierina - 20.4%, Ļoti neapmierina  - 7.6%, Nav pieejams - 2.4%, Grūti pateikt -  6.8%.

Vispārējās izglītības pakalpojumi: Ļoti apmierina - 19.2%, Drīzāk apmierina - 48.8%, Drīzāk neapmierina - 8%, Ļoti neapmierina  - 3.2%, Nav pieejams - 4.4%, Grūti pateikt - 16.4%.

Pirmsskolas izglītības pakalpojumi: Ļoti apmierina - 21.6%, Drīzāk apmierina - 44.8%, Drīzāk neapmierina - 4.8%, Ļoti neapmierina  - 0.8%, Nav pieejams -  3.2%, Grūti pateikt -  24.8%.

Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumi: Ļoti apmierina - 5.6%, Drīzāk apmierina - 31.2%, Drīzāk neapmierina - 22%, Ļoti neapmierina  - 9.6%, Nav pieejams - 14%, Grūti pateikt -  17.6%.

Namu apsaimniekošanas pakalpojumi: Ļoti apmierina - 4%, Drīzāk apmierina - 31.6%, Drīzāk neapmierina - 14%, Ļoti neapmierina  - 8%, Nav pieejams - 12.4%, Grūti pateikt -  30%.

Izglītības, kultūras un sociālo pakalpojumu infrastruktūra: Ļoti apmierina - 8%, Drīzāk apmierina - 57.6%, Drīzāk neapmierina - 11.6%, Ļoti neapmierina  - 2.4%, Nav pieejams - 2.4%, Grūti pateikt -  18%.

Dzīves un uzņēmējdarbības vide rekonstruētajās ielās un daudzdzīvokļu māju kvartālos Līvānos: Ļoti apmierina - 13.6%, Drīzāk apmierina - 43.2%, Drīzāk neapmierina - 7.2%, Ļoti neapmierina  - 2.4%, Nav pieejams - 4.8%, Grūti pateikt -  28.8%.

Vērtējums kopumā par pašvaldības sniegtajiem pakalpojumiem un dzīvi Līvānu novadā: Ļoti apmierina  -  15.2%, Drīzāk apmierina - 61.6%, Drīzāk neapmierina - 10%, Ļoti neapmierina  - 3.6%, Nav pieejams - 0%, Grūti pateikt -  9.6%.

Vērtējums kopumā par 2013.gadā paveikto Līvānu novada attīstībā: Ļoti apmierina  -  24%, Drīzāk apmierina - 56.4%, Drīzāk neapmierina - 9.6%, Ļoti neapmierina  - 2.4%, Nav pieejams - 0%, Grūti pateikt -  7.6%.

Ierosinājumi darba uzlabošanai

Lūdzām aptaujas dalībniekus nosaukt, viņuprāt, lielākos trūkumus, kā arī sniegt komentārus un ieteikumus. Jāteic, ka arī šogad respondenti bija izteikušies ļoti aktīvi, jo iesniegto komentāru bija daudz (kopumā 25 lpp.), sniedzam kodolīgu komentāru apkopojumu:

Uzņēmējdarbība: darba vietu trūkums, neapmierinošs atalgojums, nepieciešama uzņēmējdarbības veicināšana un attīstība, sadarbības nepieciešamība ar pašvaldību, uzņēmējdarbības negatīvā ietekme uz iedzīvotāju dzīves un apkārtējās vides kvalitāti, iedzīvotāju aizbraukšana, kā arī iedzīvotāju pasivitāte, ko ietekmē pabalstu sistēma, aktīvāka vietējo ražotāju atbalstīšana, infrastruktūras sakārtošana, kvalificētu un izglītotu darbinieku trūkums.

Satiksmes infrastruktūra: lielākais komentāru skaits bija par situāciju pagastos, kur ir nepieciešama satiksmes infrastruktūras sakārtošana. Gājēju ietvju izbūve, ceļu asfaltēšana, ceļu tīrīšana ziemā, norādes zīmju uzstādīšana, drošības uzlabošana (luksofors, gājēju tilta pār dzelzceļu izbūve), tiltu rekonstrukcija un jauna pār Daugavu izbūve, iekšpagalmu rekonstrukcija, velo celiņu izbūve, nepietiekams ielu apgaismojums, rekonstruējamo objektu nepareiza projektēšana, apvedceļa un dzelzceļa pārbrauktuves alternatīvas nepieciešamība.

Infrastruktūra: lielākais komentāru skaits bija par brīvā laika pavadīšanas iespēju trūkumu, kur tika izteikti dažādi ierosinājumi infrastruktūras papildināšanai: brīvdabas estrādes, peldbaseina, publiskās peldvietas, mājīgas kafejnīcas un labiekārtota parka/skvēra izveide bija vispieprasītākie, bet bez tiem vēl tika minētas citas idejas: viesnīca, lielveikals ar kinoteātri un boulingu (pašvaldības gan nedrīkst nodarboties ar uzņēmējdarbību, tāpēc tas ir privātuzņēmēju ziņā). Vajadzīga meža trase velo braukšanai, strūklaka, promenāde pie LMAC, ziemas prieku baudīšanas vietas, multifunkcionāla slēpošanas trase, rotaļu laukumi. Nepieciešams domāt par kopējo tēlu: mazās, arhitektoniskās formas, svētku noformējums, interesanti vides objekti, kas izdaiļotu pilsētvidi, vajadzētu pilsētas arhitektu vai mākslinieku. Karstā ūdens padeves nodrošināšana visās daudzdzīvokļu mājās, Līvānu 2.vsk. sporta zāles renovācija, gāzes vada nepieciešamība, pilsētas ūdensvada un kanalizācijas nodrošināšana, sabiedrisko ēku t.sk. aptieku pieejamības problēmas māmiņām ar ratiem, minēti konkrētu ēku nepieciešamie uzlabojumi u.tml.

Sports: fizisko aktivitāšu vietu izveides nepieciešamība pagastu iedzīvotāju redzējumā, nepieciešams piedomāt par mazo bērnu (no 3 vai 4 gadiem) sporta nodarbībām, vairāk attīstīt sporta aktivitātes, jābūt slidu, slēpju nomas punktam, jāizveido slēpošanas trase, kalns, ka nav dabas vai sporta aktivitāšu takas, maz aktīvās atpūtas iespēju un lūgums pēc vienlīdzīgas attieksmes pret visiem sporta veidiem.

Apkārtējā vide, drošība: pašvaldības policijas izveides nepieciešamība. Jersikas pagasta ūdens apgāde un Rudzātu pagasta vides sakopšana. Jāatrisina graustu un nepabeigto daudzdzīvokļu ēku jautājums. Veidojas izgāztuves, cilvēki piemēslo ceļa malas, nepieciešams saglabāt veselos kokus, Dubnas upes piesārņošana, labas kvalitātes videonovērošanas un ierakstīšanas kameru izvietošana uz 3 galvenajām autoceļu iebrauktuvēm Līvānos, gaisa tilta un uzbēruma teritorijas sakārtošana.

Sabiedriskais transports: neapmierina autobusu kursēšanas grafiks, īpaši brīvdienās, kā arī tika minēts, ka ir nepieciešami autobusu kursēšanas saraksti pie pieturvietām, transports lauku teritoriju jauniešiem uz jauniešu iniciatīvu centru “Kvartāls”, bezmaksas transports pilsētas svētku dienās, starppilsētu autobusu neapstāšanās mazajās pieturās.

Izglītība: kompensēt ceļa izdevumus Līvānu novada lauku teritorijās dzīvojošajām ģimenēm, kuru bērni apmeklē Līvānos mūzikas, mākslas vai sporta skolu, vasaras periodā organizēt bērnu, jauniešu dienas nometnes, apvienot Laimiņas skolu un Līvānu 1.vsk., Līvānu 1.vsk. iegūt ģimnāzijas statusu, celt izglītības līmeni (arī pamatskolās), pirmsskolas un sākumskolas bērnu izglītības un atpūtas iespēju trūkums vasaras brīvlaiku periodā.

Jauniešu iespējas: jauniešu centru izveides nepieciešamība pagastu iedzīvotāju redzējumā, kā arī jaunatnes darbinieka nepieciešamība pagastos, nepieciešams vairāk pasākumu jauniešiem, dot iespēju jauniešiem gan strādāt vasarā, gan atrast pastāvīgu darbu, izglītotu jauniešu aizbraukšana no Līvānu novada.

Komunālie jautājumi: Dzīvokļu un komunālās saimniecības darbības uzlabošanas nepieciešamība, jārisina bezsaimnieku dzīvnieku problēma, atsevišķās vietās nav pieejama kanalizācija un ūdensapgāde vai arī tā ir sliktā stāvoklī, nepieciešama ūdens un siltuma skaitītāju uzstādīšana, uzlabot daudzdzīvokļu māju stāvokli (nepieciešami remonti kāpņu telpās, logu un balkonu sakārtošana, ēku siltināšana), uzlabot atkritumu apsaimniekošanu.

Kultūra: nepieciešams vairāk priecīgu pasākumu, nepieciešams dažādot kultūras pasākumus - piemērotus katrai vecuma grupai, bērniem izklaides pasākumi norisinās dārziņa un vecāku darba laikā, kultūras pasākumus organizēt arī skvēros, laukumos, ne tikai kultūras namos. Nepieciešama estrāde. Vasarā varētu būt vairāk pasākumu, šis jautājums ir aktuāls arī pagastu iedzīvotāju skatījumā: Jersikas pagasta kultūras namam nepieciešams remonts, jo īpaši grīdai.

Tūrisms: nepieciešams attīstīt tūrismu, realizēt projektus, kas veicinās tūrisma infrastruktūras attīstību pagastos. Nav sakārtotu atpūtas vietu un izstrādātu tūrisma maršrutu (taku), nav novadu raksturojošu suvenīru, maz velo maršrutu iespējas, pasīva nostāja pret tūrismu kā nozari. Izņemot LMAC, nav kur aizvest ciemiņus.

Sociālā sfēra: vairāk līdzekļu piešķirt sociālajai sfērai, vairāk rūpēties par vientuļiem pensionāriem, jāizvērtē kompetence trūcīgo statusu piešķiršanā, nav attīstīta psiholoģiskā palīdzība, stingrāk izvērtēt pabalstu (GIM) piešķiršanu, iedzīvotāju nevēlēšanās strādāt, bet gan dzīvot tikai uz pabalstiem, kā rezultātā tiek stimulēta un atbalstīta ”bezdarbība”, laukos spēcīgi cilvēki nedara neko, strādnieku nav, liels maznodrošināto skaits un iedzīvotāju nabadzība.

Pakalpojumi: nepietiekami bankas pakalpojumi (vēl kāda banka, bankas automāts pagastā) un medicīnas pakalpojumi (veselības aprūpes iespēju un kvalitātes trūkums, vairāk kvalificētu ārstu, pagastā nav aptiekas un vietējās ambulances), trūkst veikalu, nav zemesgrāmatas nodaļas, CSDD.

Citi komentāri: mājas lapā nepieciešama informācija arī angļu valodā. Pašu iedzīvotāju pasivitāte kaut ko uzlabot, nepietiekami izmanto potenciālās perspektīvas, ko sniedz NVO, vairāk naudas laukiem, lai cilvēki jūtas vienlīdzīgi, par sabiedrības degradēšanos (alkoholisms) u.c. Komentāru klāstā bija gan kritiski vārdi un ierosinājumi, gan paveikto darbu novērtējums, pateicības vārdi un laba vēlējumi pašvaldības darbiniekiem turpmākajā darbā.

Vēlamies pateikties ikvienam Līvānu novada iedzīvotājam par izrādīto interesi, ka atradāt iespēju un laiku izteikt savu viedokli, aizpildot novērtējuma anketu. Anketā sniegtā informācija tiek analizēta, un racionāli priekšlikumi kalpos kā informācijas avots turpmākajam pašvaldības darbam.

Līvānu novada domes izpilddirektora Ulda Skreivera komentārs

Ievietotajā rakstā ir iespējams iepazīties ar iedzīvotāju aptaujas kopsavilkumu, kuru analizējot, konstatēju, ka daudzos komentāros ir izskanējusi doma, ka novadā ir vāji attīstīta uzņēmējdarbība, nav ražošanas un trūkst darba vietu, ka pašvaldībai vajadzētu iesaistīties ražošanas uzņēmumu veidošanā.

Jāsaprot tas, ka tiešā veidā pašvaldība nevar iesaistīties uzņēmējdarbībā, tā nevar atvērt ražotni, regulēt privātfirmās strādājošo algas un uzņēmējiem likt maksāt nodokļus. To darīt pašvaldībai aizliedz spēkā esošie normatīvie akti. Uzskatu, ka tas arī nav pašvaldības uzdevums. Lai pašvaldībā ienāktu investori un attīstītos jau esošie uzņēmumi, ir doti citi instrumenti. Pašvaldība šos procesus var ietekmēt netieši, ar savu darbību vai arī bezdarbību. Pašvaldībai ar savu darbu jārada tādi apstākļi, lai vide novadā būtu droša un sakārtota, lai tajā komfortabli justos ne tikai uzņēmējs, bet arī vienkāršs darba ņēmējs, kas pelna sev un savai ģimenei iztiku.

Viens no veidiem, kā to panākt, ir darbs pie infrastruktūras sakārtošanas Līvānos un arī visā novadā, pie kā arī pašvaldība ļoti intensīvi strādā. Domāju, ka sakārtotas ielas un ceļi, kanalizācija un ūdensvads, ielu apgaismojums un skaisti pagalmi ir viens no priekšnoteikumiem, lai uzņēmējs novadā justos labi un būtu ieinteresēts strādāt šeit. Uzskatu, ka šobrīd Līvānu novada domei ir izveidojies labs kontakts ar Līvānu uzņēmēju biedrību un Uzņēmēju padomi. Notiek regulāras tikšanās, tiek apmeklēti dažādi novada uzņēmumi, notiek savstarpēja informācijas apmaiņa par jaunāko novadā, arī dažādas diskusijas, kas skar abas puses interesējošas problēmas. Jāsaka, ka diskusijas nereti ir karstas un tiek izteikti arī diametrāli pretēji viedokļi, taču galu galā tas veicina sapratni starp pašvaldību un uzņēmējiem.

Jau ilgāku laiku Līvānos darbojas inženiertehnoloģiju un inovāciju centrs (LIIC), kurš savā darbībā ir vairāk pievērsies jaunajiem uzņēmējiem. Tas organizē ļoti daudzveidīgus kursus un seminārus ne tikai jaunajiem, bet arī pieredzējušiem uzņēmējiem. Tiek piedāvāti biznesa inkubatora pakalpojumi. Nozīmīgs centra darbības virziens ir darbs ar skolu jaunatni, lai to ieinteresētu darboties uzņēmējdarbībā. Informācija par centra darbu ir pieejama gan „Līvānu novada vēstīs”, gan www.livani.lv un LIIC mājaslapā.

Viens no instrumentiem, ko pašvaldība līdz šim praktiski nav izmantojusi, lai veicinātu uzņēmējdarbību novadā, ir finanšu, proti, dažādas nodokļu atlaides uzņēmējiem. Viedokļi par šo jautājumu ir ļoti atšķirīgi, bieži vien – pretēji. Varbūt arī ir pienācis laiks, lai šis jautājums novadā tiktu pamatīgi izdiskutēts. Nodokļu (NĪN, IIN un azartspēļu nodokļa) ieņēmumi pašvaldības budžetā sastāda apmēram 35% no kopējiem ieņēmumiem, pārējo daļu sastāda dažādi transfertu maksājumi (mērķdotācijas). Salīdzinot ar citām pašvaldībām, tas nav liels procents. No šīs naudas pašvaldība nodrošina to funkciju izpildi, kas tai deleģētas ar likumu, piemēram, uztur skolas, remontē ceļus, nodrošina dažādu sociālo pabalstu izmaksu, atbalsta kultūru un sportu, rūpējas par labiekārtošanu. Šo uzskaitījumu varētu vēl turpināt. Jāpiebilst, ka visi lielie infrastruktūras objekti novadā ir realizēti, piesaistot ES līdzekļus.

Atgriežoties pie pašvaldības nodokļu ieņēmumiem, tad lielāko daļu no tiem veido iedzīvotāju ienākuma nodoklis, tam seko nekustamā īpašuma nodoklis un samērā niecīgu daļu dod azartspēļu nodoklis. Tātad, dodot nekustamā īpašuma nodokļu atlaides, ir arī rūpīgi jāizsver, vai tas nesīs labumu visam novadam, vai varbūt tikai kādam konkrētam uzņēmējam. Šajā jomā ne viss ir atkarīgs tikai no pašvaldības. Daudz kas ir atkarīgs arī no pašiem uzņēmējiem un iedzīvotājiem, piemēram, pašvaldībā ir griezušies investori ar piedāvājumu novadā būvēt, teiksim, kādu rūpnīcu. Viens no galvenajiem priekšnoteikumiem, lai tas tiktu izdarīts, ir uzņēmējdarbības vajadzībām atbilstošs zemesgabals. Jāsaka, ka pašvaldībai Līvānos praktiski nepieder neviens kaut cik ievērojams zemes gabals (arī rūpniecības zonā ne), kas spētu ieinteresēt potenciālo investoru. Lielākie un labākie zemesgabali atrodas dažādu privātīpašnieku rokās. Pašvaldība ir bijusi starpnieks vairākos gadījumos, diemžēl, cik zināms, nekādas vienošanās starp investoriem un zemes īpašniekiem dažādu iemeslu dēļ nav panāktas. Jebkura ražošana uzliek zināmu slogu apkārtējai videi, sagādā zināmas neērtības arī kaimiņiem un visiem novada iedzīvotājiem. Un te ir jāsaskaņo visu ieinteresēto pušu intereses. Diemžēl tas ir ārkārtīgu grūti un ne katrreiz izdodas. Bieži cilvēki saka, ka ir vajadzīgas darba vietas, ražošanas uzņēmumi, bet tikai ne pie viņu mājas vai ceļa, kaut gan uzņēmējs ir izpildījis visas likuma prasības. Novadam ir vajadzīga ražošana, vajadzīgas darbavietas. Pašvaldībai ir jāievēro gan uzņēmēju, gan arī kopējās sabiedrības intereses.


Написать комментарий