Dienvidkorejā radīts elektroautobuss, kas braukšanas laikā uzlādējas no īpaša ceļa

foto: ft.com
foto: ft.com

Vienā no pasaules tehnoloģiski attīstītākajām valstīm - Dienvidkorejā - zinātnieki radījuši elektriskos autobusus, kas nākotnē var izraisīt apvērsumu sabiedriskā transporta jomā.

Tie ir pasaulē pirmie ar elektroenerģiju darbināmie transportlīdzekļi, kas ir spējīgi uzlādēties arī pārvietošanās laikā.

Pagaidām ielās ir izbraukuši daži unikālie autobusi, bet to radītāji cer, ka tuvākajos gados šo transportlīdzekļu skaits pieaugs un tie pārvietosies pa visu Dienvidkoreju. Jomas eksperti gan nav tik optimistiski un uzskata, ka paies ilgs laiks, līdz šādi autobusi kļūs par ikdienišķu lietu.

Divi jaunie autobusi kopš augusta sākuma kursē Dienvidkorejas dienvidu pilsētā Kumi, veicot 12 kilometru garu maršrutu. Šie ar elektrību darbināmie transportlīdzekļi ir īpaši ar to, ka to baterijas ik pēc laika nav nepieciešams uzlādēt īpašos punktos, kuros parasti ir jāpavada salīdzinoši ilgs laiks.

Korejas Augsto zinātņu un tehnoloģiju institūts (KAIST) ir radījis bezvadu tehnoloģiju, kas nodrošina, ka šie autobusi nepieciešamo enerģiju uzņem arī braucot.

Šajā gadījumā izšķiroša nozīme ir ceļam, pa kuru šie autobusi pārvietojas. Zem ceļa virsmas izvietotas elektrības līnijas, kas rada elektromagnētiskos laukus. Ierīce autobusa apakšējā daļā uztver šos laukus un pārvērš elektroenerģijā, kas tiek novadīta uz baterijām autobusa aizmugurējā daļā. Elektromagnētiskos laukus uztverošā ierīce var atrasties līdz pat 17 centimetru virs ceļa virsmas, raksta BBC.

Atšķirībā no trolejbusiem šos e-autobusus nepārtraukti nevajag apgādāt ar elektrību. Autobusu uzlādei nepieciešamās elektrības līnijas nevajag izstiept visā maršruta garumā, bet var iebūvēt tikai 5 līdz 15% nobraucamā ceļa garuma. Tādējādi elektrības līniju nomaiņas gadījumā ir jāuzrok tikai atsevišķi nelieli ceļa posmi.

Pateicoties tam, ka šos transportlīdzekļus pirms brauciena nevajag uzlādēt, tajos var uzstādīt trīsreiz mazākas baterijas nekā citos elektriskajos transportlīdzekļos. Tādējādi tiek samazināts autobusu svars, līdz ar to samazinot arī oglekļa dioksīda izmešu daudzumu, kas tiek radīts laikā, kad saražo nepieciešamo enerģiju.

300 tūkstošu iedzīvotāju lielās Kumi pilsētas vadība izvirzījusi mērķi, ka līdz 2015. gadam pasažierus uzņems vēl desmit šādu autobusu, kuru cena ir aptuveni 630 tūkstoši dolāru (327 tūkstoši latu), vēsta aģentūra AFP.

Dienvidkorejiešiem pirmajiem ir izdevies radīt shēmu, kas ļauj veikt elektrisko transportlīdzekļu uzlādi bez nepieciešamības apstāties. Tomēr arī citviet pasaulē notiek mēģinājumi attīstīt ar elektrību darbināmus braucamos.

Vācijas pilsētā Manheimā gada sākumā sāka izmēģināt divus autobusus, kuri ik pēc laika apstājas speciālos punktos, kuros ar bezvadu tehnoloģijas starpniecību tie uzlādējas. Paredzēts, ka nākotnē uzlādes punkti atradīsies pieturās un enerģijas uzņemšana notiks laikā, kad iekāps un izkāps pasažieri, vēsta tehnoloģiju portāls Wired.

Arī Itālijas pilsētā Turīnā, Nīderlandes pilsētā Utrehtā un Jūtas Universitātes studentu pilsētiņā pārvietojas elektriskie autobusi, bet tie izmanto īpašus bateriju uzlādes punktus.

Panākums ir spārnojis dienvidkorejiešus, kuri uzskata, ka viņu izgudrojums būs pagrieziena punkts, lai e-autobusi tuvākajā laikā aizvien plašāk tiktu integrēti sabiedriskā transporta sistēmās visā Dienvidkorejā.

Nozares profesionāļi domā, ka vajadzēs garus gadus, lai korejiešu ambiciozais plāns īstenotos. «Mēs atrodamies gadu desmitu attālumā, lai pat sāktu domāt par elektrificētu ceļu tīklu valstu mērogā,» prāto konsultāciju uzņēmuma Intelligence Automotive Asia vadītājs Ašvins Čotai.


Написать комментарий