“Statoil” piedāvā divdomīgu taupības akciju

foto: lat.gorod.lv
foto: lat.gorod.lv

Degvielas tirgotājs Statoil Fuel & Retail Latvia īsteno reklāmas kampaņu, kas mudina meklēt līdzbraucējus un tādā veidā samazināt ceļa izdevumus.

Tajā pašā laikā valsts zaudē no nelegāliem pasažieru pārvadātājiem, kas brauktgribētājus nozvejo pie sabiedriskā transporta pieturas, iekasē braukšanas maksu, bet valstij nodokļus nemaksā.

Ietaupīt ceļa izdevumus, atrodot līdzbraucējus, ir vilinoši, taču, ja tuvumā nedzīvo neviens kolēģis, ar kuru kopā varētu doties uz darbu, bet citiem ģimenes locekļiem un kaimiņiem jādodas ceļā uz citu pusi, atliek vien meklēt līdzbraucējus starp svešiem, piemēram, internetā vai sabiedriskā transporta pieturas vietā.

Nelegālie pārvadājumi nemazinās

Neatkarīgās aptaujātās institūcijas un biedrības uzteic vēlmi doties ceļā kopā ar ceļabiedriem, taču brīdina, ka pasažieru zvejošana pie pieturvietām ar mērķi nopelnīt ir pavisam cita lieta.

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs Neatkarīgajai atzina, ka Latvijā joprojām aktuāla problēma ir neregulārie pasažieru pārvadājumi, kad pasažieri tiek pārvadāti ar privātajām vieglajām automašīnām, par ko prasa braukšanas maksu, bet valstij nodokļus šādi pasažieru pārvadātāji nemaksā.

Īpaši daudz šādu pārvadājumu ir virzienos no Rīgas uz Bausku, Liepāju, Rēzekni, Olaini un Kadagu. Pēc asociācijas aplēsēm, neregulāro pasažieru pārvadājumu apgrozījums gadā sasniedz aptuveni 5 miljonus latu.

Licencē tikai autobusus

VSIA Autotransporta direkcija skaidroja, ka nelegālo pārvadājumu darbību nosaka divas galvenās pazīmes – peļņas gūšana un pārvadājumu regularitāte. «Ja līdzbraucēji šoferim palīdz segt degvielas izmaksas, bet no brauciena netiek gūta peļņa un tas netiek organizēts vairākkārt dienas laikā, tad nebūtu pamata runāt par nelegālo pasažieru pārvadājumu veikšanu,» Neatkarīgajai uzsvēra Autotransporta direkcijas preses sekretāre Sandra Maļuha. Pēc viņas teiktā, licences kartīti pasažieru pārvadājumu veikšanai Autotransporta direkcija izsniedz transportlīdzekļiem, kuri tehniskajā pasē ir klasificēti kā autobusi. Vieglie automobiļi netiek licencēti pasažieru pārvadājumiem, tos var licencēt taksometru pakalpojumu veikšanai (licencē pašvaldības).

Lai sakārtotu situāciju pasažieru pārvadājumu nozarē, ir sagatavoti grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas iesniegti Saeimā. Taču šī jautājuma izskatīšana Saeimas Tautsaimniecības komisijā pagaidām ir apturēta. P. Salkazanovs cer, ka Latvijas Pašvaldību savienības un Satiksmes ministrijas sarunās, kas plānotas 18. martā, šis jautājums atkal tiks aktualizēts. Jautājums par to, ka arī vieglajām automašīnām (līdz astoņām pasažieru vietām) vajadzētu izņemt licenci, ja tās regulāri veic pasažieru pārvadājumus, grozījumu projektā gan iekļauts nav.

Ar sabiedrisko drošāk un videi draudzīgāk

Doties ceļā ar nezināmiem ceļabiedriem tomēr ir vairāk vai mazāk riskanti. Kurš uzņemsies atbildību, ja, uzklausot Statoil pamudinājumu doties ceļā ar ceļabiedriem, mašīnā uzņemtais līdzbraucējs aplaupīs vai nogalinās šoferi?

Statoil Fuel & Retail Latvia vadības grupas pārstāvis Artūrs Eglītis Neatkarīgajai skaidroja, ka Statoil īstenotā aktivitāte ir vairāk vērsta uz ģimenes locekļiem, paziņām, draugiem un kaimiņiem vai kolēģiem, kas dzīvo netālu, proti, cilvēkiem, kuri cits citu pazīst. «Prakse meklēt ceļabiedrus, nevis pārvietoties pa vienam, ir izveidojusies jau sen un ir ļoti populāra, jo tādējādi ļauj samazināt sastrēgumus, ekonomēt izmaksas un saudzēt vidi. Piemēram, pirms dažiem gadiem Eiropas Mobilitātes nedēļas ietvaros arī Rīgā tika veikta satiksmes sastrēgumu cēloņu modelēšanas akcija, kuras laikā noskaidrots, ka, braucot ar privāto automašīnu, autovadītājs aizņem aptuveni 9 m2 no ielas platības, savukārt sabiedriskā transporta pasažieri aizņem vien 1–2 m2 no ielas platības. Statoil, iestājoties par sastrēgumu samazināšanu, vides resursu un izmaksu taupīšanu, trīs nedēļu garumā īsteno aktivitāti, kas sniedz lielāku atlaidi degvielai, braucot kopā ar ceļabiedriem,» sacīja A. Eglītis.

Arī Autotransporta direkcija mudina iedzīvotājus izmantot valsts un pašvaldību dotēto sabiedrisko transportu vietās, kur tas ir pieejams, – tas ir gan ekoloģiski, gan valstiski pamatotāk. «Jāņem vērā arī drošības apsvērumi – labāk uzticēties pazīstamam šoferim vai licencētai (valsts atzītai) pasažieru pārvadājumu firmai, kurā strādā profesionāli vadītāji,» piebilda S. Maļuha.


Написать комментарий