Priekšlikumus par jauniem transportlīdzekļu tehniskās apskates noteikumiem EK apstiprināja ceturtdien, informēja EK pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa.

Pagaidām priekšlikumi gan atbalstīti tikai EK, un tie vēl jāakceptē Eiropas Parlamentam un dalībvalstīm. EK pārstāvniecības Latvijā pārstāvis Kaspars Kreics skaidroja, ka pagaidām spriest, kā priekšlikumus varētu iestrādāt Latvijas likumos vēl ir pāragri. Tāpat noteikt laiku, kad šie priekšlikumi varētu stāties spēkā Latvijā, šobrīd nav iespējams, skaidroja Kriecs.

Kopumā ES dalībvalstīs jaunie priekšlikumi paredz obligātas motorolleru un motociklu apskates, biežākas periodiskās tehniskās apskates veciem transportlīdzekļiem un biežākas apskates transportlīdzekļiem ar lielu nobraukumu.

Tāpat EK izstrādātie priekšlikumi nosaka obligātas pārbaudes elektroniskajam drošības aprīkojumam un nobrauktās kilometrāžas reģistrāciju, lai cīnītos pret krāpšanos ar nobraukuma rādījumiem, kā arī vienotu minimālo standartu noteikšanu transportlīdzekļa tehniskajiem trūkumiem visās ES dalībvalstīs.

EK norāda, ka problēmas sagādā tehniski neatbilstošu transportlīdzekļu piedalīšanās satiksmē. Negadījumos, kurus izraisa tehniski defekti, uz Eiropas ceļiem katru dienu bojā iet vairāk nekā pieci cilvēki, skaidroja EK. Tāpēc EK ar jaunajiem noteikumiem plāno pastiprināt pārbaudes un paplašināt to darbības jomu, nosakot tehniskās apskates arī motorolleriem.

Tāpat EK paredz, ka, pateicoties jaunajiem noteikumiem, ik gadu izdosies glābt vairāk nekā 1,2 tūkstošu cilvēku dzīvību un novērst vairāk nekā 36 tūkstošus tehnisku defektu izraisītu negadījumu.

EK norādīja, ka Lielbritānijā un Vācijā veiktie pētījumi liecina, ka 10% automašīnu ir kāds tehnisks defekts, kura dēļ tām tehnisko apskati nokārtot neizdotos, taču daudzi defekti, kuriem ir nopietna ietekme uz drošību, piemēram, ABS (bremžu pretbloķēšanas sistēma) un elektroniskā stabilitātes kontrole, saskaņā ar pašlaik spēkā esošajiem noteikumiem netiek pārbaudīti.

Šobrīd spēkā esošos Eiropas Savienības (ES) noteikumus par transportlīdzekļu pārbaudēm izstrādāja 1977. gadā un kopš tā laika šie noteikumi ir atjaunināti tikai virspusēji, neņemot vērā vadītāju uzvedības un tehnoloģiju maiņu. Savukārt trīs svarīgākie tiesību akti paredz regulāras transportlīdzekļu tehniskās pārbaudes vieglajām un kravas automašīnām, to piekabēm un autobusiem, taču nenosaka tās motorolleriem un motocikliem. Noteiktas arī papildus pārbaudes uz ceļa komerciāliem transportlīdzekļiem, kā arī transportlīdzekļa reģistrācijas prasības un reģistrāciju apliecību minimālais saturs.