'Prudentia': pēc diviem gadiem varētu veikt 'airBaltic' akciju sākotnējo publisko piedāvājumu

foto bode.lv
foto bode.lv

Ir ļoti liela iespēja, ka aviosabiedrības "airBaltic" pārdošanā 2014.gadā vai 2015.gadā tiks izmantots IPO jeb akciju sākotnējā publiskā piedāvājuma modelis, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" sacīja investīciju baņķieru sabiedrības "Prudentia" partneri Ģirts Rungainis un Kārlis Krastiņš.

"Tas ir vēl viens būtisks iemesls, kāpēc patlaban nevajag pārsteigties ar "airBaltic" pārdošanu kādiem gadījuma pircējiem. Ja redzēsim, ka viss attīstās tā, kā tas patlaban izskatās, tad iespējams, ka labākais risinājums ir "airBaltic" kā publiski Rīgas biržā kotēta kompānija. Patlaban Rīgas biržas problēma ir tieši šādu lielu un kvalitatīvu kompāniju trūkums, un "airBaltic" piedāvāšana biržā nāktu par labu gan biržai, gan valsts ekonomikai," uzskata Rungainis.

Krastiņš skaidroja, ka pie pašreizējās Eiropas Savienības (ES) likumdošanas, lai saglabātu lidošanas priekšrocības ES ietvaros, aviosabiedrībā 51% kapitāldaļu ir jāpieder ES piederīgajiem. Līdz ar to teorētiski ir iespējama situācija, ka valstij pieder mazāk par pusi un kādai citai ES struktūrai pieder atlikušais.

"Ja nākamie īpašnieki var nodrošināt "airBaltic" infrastruktūras attīstību un nedarbošanos pretēji valsts interesēm, tad tie var būt gan aviācijas nozares investori, gan finanšu investori, gan arī Baltijas valstu iedzīvotāji, ja akcijas tiek kotētas biržā. Tad valstij var piederēt arī ievērojami mazāk par pusi. Iespējams, ka valsts būtu priecīga arī simtprocentīgi nebūt "airBaltic" īpašniece, ja 51% akciju pieder ES piederīgajiem," sacīja Krastiņš.

Viņš piebilda, ka, visticamāk, "airBaltic" kotēšanu biržā varētu sākt 2014.gadā vai 2015.gadā, jo jāpagaida, kad biržās mazināsies eirozonas problēmu radītā nervozitāte.

Jautāts, vai "airBaltic" akciju kotēšana biržā varētu notikt arī tad, ja pirms tam tiek atrasts stratēģiskais investors, Krastiņš atbildēja, ka tas nav viens ar otru pretrunā.

"Pārsvarā arī jebkurš stratēģiskais investors varētu būt publiska kompānija. Aviācijas bizness vispār pasaulē pārsvarā ir publisks. Esamība biržā tomēr nodrošina lielāku caurspīdīgumu, zemākas procentu likmes un daudzas citas priekšrocības. Nevar būt liels bizness ar "ķēķa stila" darbībām," piebilda Krastiņš.

Rungainis sacīja, ka 2014.gadā Latvijā būtu jābūt ieviestam eiro un tad, tāpat kā Tallinas un Viļņas biržās, tirdzniecība notiks eiro. Tas pievērsīs gan papildu uzmanību biržai, gan radīs palielinātu pieprasījumu.

""airBaltic" ir atpazīstamākais un labākais Latvijas zīmols, tāpēc šāds zīmols, kuru pazīst gandrīz katrs Baltijas valstu iedzīvotājs, ir tieši tas, kas ir jākotē biržā," uzskata Rungainis.

"Skaidrs, ka tiktāl, cik "Prudentia" par to ir atbildīga, nepieļausim klasisko valsts nozagšanas metodi, kad valstij pieder 49%, vēl kādam citam investoram arī 49%, un tad ir kāds, kuram pieder 2%, ar kuriem darbojas pretēji valsts interesēm privātā investora labā. Šāda veida privāto interešu ierašanos pa sētas durvīm nebūs. Patlaban sadarbība ar Satiksmes ministriju "Prudentia" veidojas ļoti labi, ministrija izprot situāciju, tur ir stratēģisks skatījums uz nozares attīstību, līdz ar to uzskatu, ka attiecībā uz "airBaltic" tiks izdarīts viss maksimāli labākais iespējamais," piebilda Rungainis.

Kā ziņots, Satiksmes ministrija 27.augustā laikraksta "Financial Times" Eiropas un Lielbritānijas izdevumos publicējusi sludinājumu, piedāvājot potenciālajiem investoriem līdz 1.novembrim izteikt piedāvājumus par "airBaltic" akciju iegādi.

Latvijas valdība investoriem piedāvā iegādāties aviokompānijā "airBaltic" līdz 50% mīnus vienu akciju.

"airBaltic" ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995.gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju. "airBaltic" flotē ir 34 lidmašīnas - sešas "Boeing 737-500", astoņas "Boeing 737-300", divas "Boeing 757-200", desmit "Fokker 50" un astoņas "Bombardier Q400Next Gen".


Темы: , , ,
Написать комментарий