Ko nepieciešams zināt par ziemas riepām?

foto delfi.lv
foto delfi.lv

Nevienam nav noslēpums, ka vasarā jāvelk vasaras apavi, bet ziemā – zābaki ar biezu zoli. Tāpat arī automobiļu riepas tiek iedalītas vasaras un ziemas riepās. Atšķirībā no apaviem riepu sezonalitāte ietekmē ne tikai komfortu, bet arī drošību, tāpēc ir ļoti svarīgi izmantot riepas, kas atbilst sezonai. Speciālisti uzsver, ka ziemas riepas jāizvēlas ļoti atbildīgi, ņemot vērā vairākus faktorus, par kuriem detalizētāk klāstīts šajā rakstā.

Ar ko atšķiras ziemas riepas no vasaras riepām?

Mīkstāks ziemas riepu gumijas sastāvs, salīdzinājumā ar vasaras riepu gumijas sastāvu, uzrāda labākus veiktspējas rādītājus pie zemām temperatūrām. Piemēram, mašīna ar ziemas riepām, braucot ar ātrumu 80 km/h, bremzējot apstāsies pēc 70 metriem. Tādos pašos apstākļos mašīnai ar vasaras riepām, lai pilnīgi apstātos, vajadzēs vairāk nekā 110 metrus.

Ziemas riepām ir īpašas lameļu (protektora zīmējuma elementu) tehnoloģijas, kas nodrošina labu vadāmību ne tikai uz sniega un ledus, bet arī uz slapjiem ziemas ceļiem. Savukārt vasaras riepu protektora zīmējums nav pielāgots kontaktam ar sniegu un ledu. Rezultātā pagarinās automobiļa bremzēšanas ceļš.

Ziemas riepai ir divas, trīs vai četras platas centrālās rievas, kas nodrošina ātru ūdens un slapja sniega novadi no kontakta laukuma.

Ziemas riepu protektoram ir vairāk rievas, un lielāks ribu skaits, kas nodrošina labāku vadāmību.

Kad nepieciešams mainīt vasaras riepas pret ziemas riepām?

”Pirelli Key Point” speciālisti iesaka vasaras riepas mainīt pret ziemas riepām tad, kad gaisa vidējā temperatūra trīs dienas pēc kārtas ir +7°C un zemāka, jo tādos apstākļos vasaras riepu gumijas sastāvs kļūs cietāks, un rezultātā samazinās riepas saķere ar ceļu. Tāpēc Latvijas klimata apstākļos vasaras riepu nomaiņa pret ziemas riepām orientējoši notiek oktobra sākumā vai vidū. Par citu, nosacītu, taču ļoti praktisku orientieri riepu maiņai var kalpot apkures sezonas sākums.

Fakts: ziemas riepu izmantošana ziemā, bet vasaras – vasarā paildzina to ekspluatācijas laiku vidēji par 30-50%

Kā izvēlēties ziemas riepas?

Lai nekļūdītos ar ziemas riepu izvēli, jānoskaidro, kādos apstākļos tiks ekspluatēts konkrētais automobilis. Ņemot vērā riepu efektivitāti dažādos laika apstākļos, kā arī piemērotību braukšanai pa dažādiem ceļa segumu tipiem, ziemas riepas nosacīti ir iedalāmas šādās kategorijās: riepas ar radzēm, ”Eiropas” riepas un ”Skandināvijas” riepas.

Riepas ar radzēm ir ideālas ekspluatācijai uz apledojušiem ceļiem vai arī uz ceļiem, kas klāti ar blīvu sniega kārtu, taču uz sausa asfalta vai slapja bruģa piemērotākas ir parastās ziemas riepas bez radzēm.

”Eiropas” tipa riepas ir izstrādātas braukšanai gan pa sniegu, gan asfaltu. Jāatzīmē, ka ar ”Eiropas” tipa riepām aprīkots automobilis ir pietiekami pārliecinošs arī uz slapjiem ceļa segumiem.

”Skandināvijas” tipa ziemas riepas būs maksimāli efektīvas uz slideniem ceļiem ar piesnigušiem ceļa posmiem.

Kāds ir pareizais protektora dziļums ziemas riepām?

Minimālais pieļaujamais protektora dziļums ziemas riepām, ko nosaka Latvijas likumdošanu, ir 4 mm. Tā ir kritiskā robeža, pēc kuras ziemas riepas vairs nespēj veikt savas funkcijas. Ja protektora dziļums ir 2 mm, tas nenodrošina nepieciešamo saķeri, normālu bremzēšanu un paātrinājumu. Testi rāda, ka ar minimālo protektora dziļumu palielinās akvaplanēšanas risks, jo jaunas riepas ir daudz efektīvākas un ātrāk novada ūdeni no kontakta virsmas.

Piemēram, bremzējot ar ātrumu 50 km/h, jaunu riepu bremzēšanas ceļš ir 26,2 m, riepu ar 4 mm protektora dziļumu – par 4 m garāks – 32,3 m; savukārt ar 2 mm protektora dziļumu bremzēšanas ceļš kļūst garāks par 11 metriem!


Написать комментарий