Ienākumus no ostu nodevām plāno novirzīt ceļu uzturēšanai

foto: bnn.lv
foto: bnn.lv

Budžeta ienākumi no ostu nodevas ir jānovirza autoceļu uzturēšanai – šādu priekšlikumu Reformu partijas pārstāvji pirmdien, 19.augustā, izteikuši valdības koalīcijas sadarbības padomes sēdē.

«Mūsu priekšlikumu par ostu nodevas ieviešanu atbalsta lielākā daļa koalīcijas partneru. Šodien mēs rosinājām šos budžeta ienākumus novirzīt autoceļu uzturēšanai, tādējādi atbrīvot budžeta naudu sociālajām vajadzībām – pedagogu, mediķu un iekšlietu sistēmas darbinieku algām un sociālajām garantijām,» norāda Reformu partijas valdes loceklis, izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis.

Koalīcijas partneri konceptuāli atbalstīja šo priekšlikumu un tas tiks iestrādāts valsts budžeta plānošanā. Uz nākamo koalīcijas sadarbības padomes sēdi Reformu partija arī iesniegs attiecīgu likumprojektu, informē partijā.

BNN jau vēstīja, ka viens no veidiem kā palielināt valsts budžeta ieņēmumu daļu ir ieviest ostu nodevu. Šādu priekšlikumu Reformu partija un tās pārraudzībā esošā Ekonomikas ministrija izvirzījusi izskatīšanai koalīcijas partneriem.

Priekšlikums paredz, ka papildu maksājumus valsts budžetā veiktu nevis ostās strādājošie uzņēmumi, bet gan ostu pārvaldes no to gūtajiem ieņēmumiem. Tādejādi ostas nodevas ieviešana nekādā veidā nemazinās Latvijas ostu konkurētspēju, bet ostu iemaksas valsts budžetā būs atkarīgas no to darba rezultātiem.

Finanšu ministrijai un koalīcijas partneriem ir piedāvāti izvērtēšanai divi varianti, kā nodrošināt valsts budžetam papildus ienākumus no ostu darbības. Proti, Likuma «Par ostām» 14.pantu papildināt ar punktu, kas nosaka, ka valsts budžetā tiek ieskaitīts noteikts procents (10% līdz 30% robežās) no ostas maksām. Savukārt otrais variants paredz dividendei analoģiska maksājuma ieviešanu, noteiktu apjomu no ieņēmuma pārsnieguma pār izdevumiem pārskaitot valsts budžeta ieņēmumos.

Kā zināms, gan Valsts kontrole, gan Pasaules bankas speciālisti ir norādījuši uz vairākām problēmām gan Latvijas ostu pārvaldībā, gan peļņas izlietošanā. Ar valsts infrastruktūras un labvēlīgu nodokļu nosacījumu palīdzību gūtie ostu ienākumi šobrīd tiek izmantoti necaurskatāmi un ar apšaubāmu efektivitāti. Tādējādi tiek bremzēta uzņēmējdarbība un ostu attīstība.

Latvijā darbojas trīs lielās ostas Ventspilī, Rīgā un Liepājā, kuru lietošanā ir nodota stratēģiska publiska infrastruktūra. Par šīs infrastruktūras izmantošanu ostas iekasē samaksu no saviem klientiem, bet par ieņēmumiem, kas gūti no šīs infrastruktūras izmantošanas un citām ostu pārvaldes darbībām, neveic ieskaitījumus vai cita veida norēķinus valsts budžetā, skaidro partijā.

Izvērtējot Tallinas ostas maksājumu valsts budžetā, ir secināms, ka Tallinas osta akcionāram (Igaunijas valdībai) nomaksā divu veidu maksājumus: dividendes un nodokļus. Kopumā 2012.gadā valstij tika nomaksāti 42,8 miljoni eiro, tostarp 33,8 miljoni eiro dividendēs.

Pēc Ekonomikas ministrijas aplēsēm kopēji Rīgas, Ventspils un Liepājas ostu ieņēmumi 2012.gadā bija 57,2 miljoni latu.


Написать комментарий