Venēcijas festivālā dažādos veidos apliecinās Džeimss Franko

foto:
foto:

Svētdiena, 1. septembris, Venēcijas Lido salā, kur norisinās 70. Starptautiskais Venēcijas kinofestivāls, tikpat labi būtu dēvējama par amerikāņu aktiera un režisora Džeimsa Franko dienu.

Šāda Franko glorificēšana var šķist pārspīlēta vien tad, ja ignorējam faktu, ka Venēcijas festivālā viņš apliecinājās gan rakstnieka, gan scenārista, gan režisora, gan aktiera kapacitātē. Džeimss Franko, kas Holivudas produkciju patērējošai publikai asociējās ar Holivudas blokbasteriem (Varenais no Oza zemes, Zirnekļcilvēks u.c.), lieliski apvieno šķietami nesavienojamo – gan aktiera darbu Holivudas masu produkcijā, gan režisoriskos meklējumus paša producētās filmās. 

Venēcijas festivāla konkursa programmā ir iekļauta Džeimsa Franko filma Child of God (Dieva bērns), kuras pamatā ir rakstnieka Kormaka Makkārtija romāns, – provokatīvs "stāsts par kādu vientuļnieku" ar, maigi sakot, ārkārtīgi dīvainām nosliecēm. (Filmas galvenais varonis ir autsaiders, kura nespēja socializēties eskalē sērijsslepkavībās  – viņa upuri ir sievietes.)

Savukārt viena no Kopolu dzimtas atvasēm – debitante kinorežijā Džia Kopola ir ekranizējusi Džeimsa Franko literāro darbu Palo Alto stāsti – grāmatu, kurā daudz paša Džeimsa Franko jaunības pieredzes. Patlaban 35 gadus vecais Franko ir dzimis Kalifornijā, Palo Alto, tāds ir arī Džias Kopolas veidotās filmas nosaukums – Palo Alto, kas tika demonstrēta "alternatīvākā konkursa" – Horizontu skates ietvaros.

Jāsaka, ka Džia Kopola ir ārkārtīgi līdzīga savai māsīcai Sofijai Kopolai un pat apzināti kopē ne tikai viņas (ģērbšanās) stilu dzīvē, bet arī mākslā. Tomēr amerikāņu kinoleģendas – režisora Frānsisa Forda Kopolas mazmeita, 26 gadus vecā Džia Kopola, režijā ir debitējusi gana sekmīgi, likdama lietā savas profesionālās fotogrāfes iemaņas. Džeimsa Franko radītais literārais materiāls un tā ekranizācija – stāsts par četriem jauniešiem un viņu savstarpējām attiecībām, juteklisko pieredzi un balansēšanu uz nozieguma robežas – varbūt nepārsteidz, bet arī neliek vilties. Tik vien, ka Džias Kopolas filma ļoti atgādina Sofijas Kopolas jaunības darbus (piemēram, izcilo Jaunavu pašnāvības), kaut arī ir daudz reālistiskāka.

Pašam rakstniekam Džeimsam Franko filmā ir koķeta, pievilcīga sieviešu futbola trenera loma, kurš gatavs savas audzēknes ievilkt arī seksuālā  pieredzē.

Vairāk par Džeimsa Franko darbiem – filmām Palo Alto, Child of God, kā arī citām Venēcijas kinofestivāla norisēm, lasiet ceturtdienas izdevumā Kultūras Diena un izklaide (KDi).


Написать комментарий