Tas paredz, ka ar 2014.gada 1.septembri tiek paaugstināta vispārējās un profesionālās izglītības pedagogu zemākās mēneša darba algas likme pedagogiem ar darba stāžu virs 10 gadiem - 420 euro apmērā (295 latiem), ar darba stāžu no 5 līdz 10 gadiem - 410 euro apmērā (288 latiem), ar darba stāžu līdz 5 gadiem - 400 euro apmērā (281 lats) ar nosacījumu, ka resursi pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes paaugstināšanai tiek nodrošināti, paredzot papildus valsts budžeta finansējumu 3,6 miljonu latu 2014.gadā, 10,8 miljonu latu 2015.gadā un 10,8 miljonu 2016.gadā.

Memoranda projekts paredz, ka līdz nākamā gada 1.septembrim tiek sagatavotas normatīvo aktu prasības minimālā skolēnu skaita noteikšanai vispārējās vidējās izglītības klasēs.

Savukārt līdz 2014.gada 1.oktobrim IZM sagatavo un iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetā jaunu pedagogu darba samaksas modeli, ievērojot, ka pāreja uz jaunu finansēšanas modeli notiek pakāpeniski, izmantojot pieejamos finanšu resursus vidējā termiņā, kas tiek saglabāti nozarē, neskatoties uz skolēnu skaita samazinājumu, integrējot arī pedagogu darbības kvalitātes novērtēšanas sistēmu un tās ieviešanas procesa rezultātā iegūtās piemaksas.

Ar memoranda parakstīšanu tiks nostiprināta vienošanās starp nozari un valdību par pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes paaugstinājumu, kas līdz šim ir bijusi galvenā arodbiedrību prasība. Jāatgādina, ka 2012.gada 1.septembrī par 10% tika paaugstināta vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu vadītāju, vietnieku un pedagogu zemākā mēneša darba algas likme.

Ar 2013.gada 1.septembri ir piešķirts papildu valsts budžeta finansējums, lai nodrošinātu piemaksu 8%, 20% un 25% apmērā no pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes tiem pedagogiem, kuri Eiropas Sociālā fonda projekta ,,Pedagogu konkurētspējas veicināšana izglītības sistēmas optimizācijas apstākļos" ietvaros ieguvuši attiecīgi 3., 4., un 5. kvalitātes pakāpi

Parakstot memorandu, par nozari atbildīgā IZM arī apņemas veikt nepieciešamos pasākumus, lai nākamā gada rudenī izstrādātu un piedāvātu valdībai un nozarei jaunu pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli. Tā mērķis ir padarīt pedagogu algu aprēķinus saprotamus, caurspīdīgus un atbilstošus reālajai situācijai nozarē un valstī.

Projekts arī nosaka soļus jaunā finansēšanas modeļa virzienā, kuri tiks sperti jau ar 2014.gada 1.septembri:
- piemaksas pedagogiem, kuri ieguvuši pedagogu darbības kvalitātes novērtēšanas 3., 4. un 5.pakāpi, tiks atsaistītas no algas likmes un vidējās izpeļņas;
- arī 3.kvalitātes pakāpi ieguvušajiem pedagogiem piemaksas tiks pārskaitītas kā iezīmētās mērķdotācijas, kas nozīme, ka šīs iezīmētās mērķdotācijas būs izmantojamas tikai piemaksām par 3.kvalitātes pakāpi. Šāda sistēma jau ir ieviesta attiecībā uz piemaksām par 4. un 5, kvalitātes kategoriju.

Savukārt minimālo skolēnu skaita noteikšana vidusskolas klasēs būs pirmais solis lai pilnveidotu valsts skolu tīklu saskaņā ar principu "Jo mazāks bērns, jo tuvāks skola", nodrošinot, ka sākumskolas visā valstī atrodas pēc iespējas tuvāk skolēnu dzīvesvietām, bet vidusskolas posmā palielinot reģionālās nozīmes vidusskolu un ģimnāziju lomu.