Reliģija un šampanietis: Skandāls Lielbritānijas lielveikalā

foto: theguardian.com
foto: theguardian.com

Britu lielveikalu tīklam "Marks & Spencer" tieši pirms Ziemassvētkiem nācās atvainoties par savas darbinieces - musulmanes rīcību, kura reliģisku apsvērumu dēļ atteicās apkalpot klientu, kas vēlējās iegādāties pudeli šampanieša, ziņo bbc.co.uk

Kā paziņoja lielveikala pārstāvji, parasti darbinieku pienākumi tiek sadalīti tā, lai tiem nenāktos pārkāpt savas reliģijas principus, taču šajā gadījumā tas nav ticis ievērots.

Islams aizliedz alkohola lietošanu, un daži musulmaņi pat atsakās pieskarties alkoholisko dzērienu pudelēm.

Kā avīzei "Daily Telegraph" pastāstīja kāds anonīms pircējs, viņam neizdevās iegādāties šampanieša pudeli. Pārdevēja, kas valkāja hidžabu, "vairākkārt atvainojās, taču apkalpot atteicās un piedāvāja pāriet pie citas kases".

"Ja mūsu darbinieki ir ticīgi cilvēki un tādēļ seko noteiktiem priekšrakstiem par ēdienu un dzērieniem, mēs cenšamies atrast tiem ērtu darba vietu, piemēram, apģērba nodaļās vai maizes ceptuvēs. Mēs esam laicīgs bizness un ievērojam atvērto durvju politiku attiecībā uz visām reliģijām, neatkarīgi no tā, vai tie ir mūsu klienti vai darbinieki. Atvainojamies, jo konkrētajā gadījumā šis princips ir pārkāpts," paskaidroja veikalu tīkla preses sekretārs.

Tiesa, islama likumu konsultante Hola Hasana BBC paskaidroja, ka pārdevējas atteikšanās apkalpot klientu ir "vienkārši smieklīga".

"Es nedomāju, ka islama likumi ir tik sarežģīti, ka musulmaņiem būtu grūti tos ikdienā ievērot," saka Hola Hasana. Tiesa, viņa pieļauj, ka teorētiski musulmaņi var atteikties apkalpot klientus, kas pērk gaļu vai šokolādi, ja tajā ir neliels alkohola daudzums

Citi tirgotāji stāsta, ka katru gadījumu risina kopā ar darbiniekiem: ja viņi ir musulmaņi, viņiem ir atļauts nestrādāt ar cūkgaļu vai alkoholu. Šādi izņēmumi var tikt pieļauti arī citu reliģiju pārstāvjiem.

"Mums nav īpašu priekšrakstu par šo. Ja kāds darbinieks par to jautās, mēs, protams, izskatīsim konkrēto gadījumu un izlemsim. Īpašas politikas mums nav," paskaidroja veikalu tīkla "Asda" izpilddirektors Endijs Klarks.

Taču universālveikalu "John Lewis" izpilddirektors Endijs Strīts uzskata savādāk. Intervijā BBC svētdienas programmai viņs teica, ka kompānijai nav īpašu noteikumu un ka diezin vai pārdevējam ir tiesības atteikties pildīt savus pienākumus, proti, apkalpot klientus.

"Tas ir ārpus veselā saprāta robežām. Mums šādu problēmu nekad nav bijis, nav bijis arī vajadzības par ko tādu runāt. Es ļoti ceru, ka mūsu darbinieki precīzi saprot, kādi ir viņu pienākumi," uzskata Endijs Strīts.


Написать комментарий