Zinātnieki atklāja jaunu Zemes radiācijas jostu

foto: nasa.gov

28.februārī ASV kosmosa aģentūra paziņoja, ka ir atklātas jaunas radiācijas jostas, tas izsauca bažas starp NASA astronomiem un speciālistiem, ziņo portāls www.amic.ru.

Zinātnieki jauno radiācijas jostu uzskata par fenomenālu un noslēpumainu. "Mēs zinām, kāpēc mēs agrāk neredzējām radiācijas jostu. Mēs nevaram zināt vai šeit iet runa par kādu retu parādību. Daba vēl joprojām spēj mūs pārsteigt,” teica Godarda Kanekala kosmisko lidojumu centra darbinieks.

Kanekals paziņoja, ka trešā radiācijas josta bija atklāta, pateicoties kosmiskiem aprātiem. Radiācijas josta atradās starp divām jau zināmajām paaugstinātās radiācijas zonām, tās atradās vairākus tūkstošus kilometrus virs Zemes.

"Sākumā mēs padomājām, ka tas viss ir ļoti dīvaini, un kaut kas ir noticis ar mūsu ierīcēm. Laiks gāja, taču radiācijas josta palika nemainīga, mēs pārbaudījām ierīces un pārliecinājāmies, ka ar tām ir viss kārtībā,” pastāstīja speciālists.

Toties zinātniekus sagaidīja liels pārsteigums. Apmēram pēc mēneša trešā radiācijas josta pazuda, notika liels uzliesmojums uz Saules.

NASA darbinieki uzskata, ka šis atklājums pilnīgi mainīs zinātnieku pētījumus par Zemes radiācijas jostām. Pirmo reizi radiācijas jostas bija manītas 1958.gadā. Radiācijas jostas ir magnitosfēra, kurā uzkrājas daļiņas ar lielu lādiņu, pārsvarā tie ir protoni un elektroni. Šie izmeklējumi ir nepieciešami lidojumu sagatavošanai uz kosmosu, kur pastāv liels radiācijas līmenis un tas ir bīstams cilvēka organismam.

NASA laida divus pavadoņus dvīņus, lai labāk izpētīt radiācijas jostas. Tas notika pagājušajā gadā 30.augustā. Pavadoņi startēja no BBC bāzes, tā atrodas netālu no Kanaveralas zemesraga Gaisa Spēku stacijas. Projekts ir izstrādāts Godarda Kosmisko lidojumu centrā sadarbībā ar citām zinātniskajām laboratorijām.

Pašlaik divi identiskie pavadoņi atrodas uz elipsveida orbītām un nodot informāciju uz Zemes par notiekošajiem procesiem radiācijas jostās. Pavadoņi seko līdzi viens otram, tas ļauj zinātniekiem salīdzināt sniegto informāciju no viena un tā paša skatu punkta ar nelielu laika intervālu.

NASA speciālisti plāno saņemt jauno informāciju par elementāro daļiņu plūsmu, saules aktivitātes ietekmi uz radiācijas līmeni pie Zemes slāņiem. Zinātnieki izpētīs kā tas ietekmē cilvēka veselību.

"Šis projekts ļaus izmantot magnitosfēru kā laboratoriju. Nepieciešams saprast kādā veidā rodas un izplatās radiācija,” paziņoja Džonsa Hopkinska Universitātes darbinieks. Zinātnieks papildināja, ka šajā jomā vēl ir ļoti daudz noslēpumu.