S.Bojarkins: Esam gatavi uzcelt Visaginas AES, ja tiks izsludināts konkurss

foto: lat.gorod.lv
foto: lat.gorod.lv

No 2.līdz 4.aprīlim Minskā norisinājās V Starptautiskā izstāde un konference „AtomEkspo-Baltkrievija 2013”, kuras gaitā tika apspriesti ar Ostrovecas AES būvniecību saistītie aktuālie jautājumi. Izstādes un konferences rīkošanas ierosinātājs bija Baltkrievijas Enerģētikas ministrija sadarbībā ar valsts korporāciju „Rosatom”, Nacionālo Zinātņu akadēmiju, Baltkrievijas Republikas ministrijām un iestādēm.

Ostrovecas AES atrodas 130 km attālumā no Daugavpils, savukārt Visaginas AES – 30 km attālumā. Pašlaik Visaginas AES nākotne ir neviennozīmīga – Lietuvas iedzīvotāji nobalsoja pret būvniecību, bet Lietuvas valdība patstāvīgi nevar īstenot šo projektu. Lietuvas ārlietu ministrs Linas Linkjavičus uzskata, ka pārrunas Lietuvas un japāņu uzņēmuma Hitachi starpā vēl neesot pabeigtas un var būt rezultatīvas.

Portāls Gorod.lv aprunājās ar valsts korporācijas „Rosatom” Kapitālbūvniecības direkcijas programmu direktoru Sergeju Bojarkinu par „Rosatoma” ieinteresētību Visaginas AES būvniecībā.

- S.Bojakrins: „Rosatom” ir pasaules līderis būvēto energobloku skaita ziņā – pašlaik to skaits ir sasniedzis 28 dažādas pasaules valstīs: no tiem deviņi tiek būvēti mūsu teritorijā un 19 - citās teritorijās (sākot ar Eiropu un beidzot ar Tālajiem Austrumiem). Neviens no mūsu konkurentiem nevar lepoties ar tik lielu uzbūvētu energobloku portfeli. Mums ir daudz vairāk pasūtījumu – 28, savukārt mūsu tuvākiem konkurentiem nav pat 10 pasūtījumu. Plānojam saglabāt šo līderpozīciju, piedaloties visos AES būvniecības konkursos.

Eiropā „Rosatom” piedalās divos konkursos: Čehijā un Somijā. Ja Lietuva izsludinās konkursu, mēs tajā piedalīsimies. Esam pārliecināti, ka mūsu tehnoloģijām ir vairākas priekšrocības: tās ir referentas – esam vienīgais piegādātājs pasaulē, kuram ir pieredze trešās paaudzes bloku nodošanā ekspluatācijā un mūsu tehnoloģija ir apliecinājusi sevi vairākās pasaules valstīs. Pašlaik ES teritorijā tiek ekspluatēti 18 energobloki, kurus esam uzbūvējuši piecās valstīs – Somijā, Čehijā, Slovākijā, Ungārijā un Bulgārijā. Turklāt 2 Somijā esošie energobloki atzīti par drošākiem Eiropā.

Visi 18 bloki izgājuši testēšanu un atbilst stingriem drošības noteikumiem, kuri tika pieņemti pēc Fukusimā notikušā. Tādēļ varam piedāvāt labu tirgus piedāvājumu, kas atšķiras ar augstu drošības līmeni un pievilcīgu cenu, sakarā ar ko mums ir priekšrocības pār mūsu konkurentiem, jo esam vienīgais pasaulē reaktoru piegādātājs, kura aprīkojums var tikt pārvadāts ar dzelzceļa palīdzību. Amerikāņu, franču vai japāņu reaktorus nevar transportēt ar dzelzceļa palīdzību. Tie ir pārāk lieli un šāda reaktora korpusa transportēšanai būtu jābūvē 8 metrus garš ceļš bez izliecēm, jāizlīdzina pauguri, jānojauc tilti un elektropadeves līnijas. Savukārt mūsu aprīkojums bez problēmām transportējams ar dzelzceļa starpniecību. Visaginā ir dzelzceļš, tādēļ varam piegādāt savu aprīkojumu un tas neprasa grandiozus būvdarbus, kuri kaitē apkārtējai videi. Korporācijai „Rosatom” ir pieredze sērijveida būvniecībā. Izgatavojam blokus termiņā, pat apsteidzot to, kas nozīmē budžeta ekonomiju. Šajā ziņā esam unikāli, tādēļ mūsu pasūtījumu portfelis ir tik liels.

- Gorod.lv: Cik maksā jūsu reaktori?

- S.Bojakrins: Mūsu tehnoloģijas energobloks, atkarībā no laukuma īpatnībām, grunts stāvokļa, atdzesēšanas nosacījumiem, kura jauda ir 1200 MW, maksā no 3 līdz 5 miljardiem dolāru. Piemēram, Baltijas stacija ar diviem energoblokiem, kuru kopējā jauda ir 2400 MW, maksā 6 miljardus eiro. No visiem energobloku ražotājiem mēs piedāvājam zemāko cenu. Lētāk var vienoties tikai ar korejiešiem un ķīniešiem, bet viņu ražoto produkciju Eiropas speciālisti neatzīst par trešās paaudzes produkciju.

- Gorod.lv: Ostrovecas AES būvniecība ir iespējama, pateicoties Krievijas aizdevumam. Savukārt Lietuva nevar patstāvīgi īstenot šāda veida projektu. Vai pastāv kādi situācijas risinājumi?

- S.Bojarkins: Varam piedāvāt dažādus finanšu modeļus. „Rosatom” piedāvā ne tikai tehnisko risinājumu, bet arī finanšu risinājumu variantus.  Baltkrievijai mēs piedāvājam aizņēmumu uz ļoti izdevīgiem nosacījumiem. Tā ir shēma, kuru mēs varētu apspriest arī ar Lietuvu. Var izvēlēties Turcijā īstenoto shēmu – mēs būvējam 4 energoblokus pēc shēmas: mēs būvējam, pārvaldām un ekspluatējam. Tā ir mūsu stacija. Finansējam būvdarbus un parakstam ilgtermiņa līgumu (uz 15 gadiem) par elektroenerģijas piegādi Turcijas tirgū. Vienošanās paredz, ka pēc 15 gadiem stacijas kapitāldaļa tiks pārdota Turcijas investoriem. Dažādas shēmas var kombinēt. Runājot par Baltijas staciju, jāmin, ka to daļēji finansēja franču kompānijas. Bijām izsludinājuši konkursu par turbīnu piegādi, kurā vinnēja franču firma Alstom. Konkursa uzvarētājs piesaistīs eksporta finansējumu savas piegādes apjomā. Lietuvā mēs varētu realizēt vienu no šīm shēmām. Esmu pārliecināts, ka firma Alstom labprāt piegādātu Visaginas AES nepieciešamās turbīnas, ja mēs realizētu šo projektu.

- Gorod.lv: Cik es saprotu, Lietuva vēl nav iesaistījusies ar jums pārrunās?

- S.Bojarkins: Tiesa, neesam aicināti piedalīties konkursā. Cik man zināms, atklātie konkursi pagaidām nav izsludināti, notika tikai slēgtas pārrunas. Ja tiks izsludināts atklātais konkurss, mēs tajā piedalīsimies. Negribam uzbāzties, bet, ja lietuviešu puse vēlēsies pārrunas, protams, mēs tajās iesaistīsimies.


Написать комментарий