Eiro Latvijā

foto: treideri.lv
foto: treideri.lv

2014.gada 1.janvārī Latvija oficiāli iestāsies eirozonā un sāks izmantot vienotu valūtu – eiro.

Eiro ieviešana valstī tika apspriesta vairāku gadu garumā. Lai kļūtu par Eiropas Savienības (ES) pilnvērtīgu locekli, Latvija ir izpildījusi vairākas ES prasības, kas bija saistītas ar valsts ekonomiku. Pirmkārt, saskaņā ar ziņu portāla EURONEWS.COM datiem, Latvija bija spiesta samazināt budžeta deficītu līdz 3% no 2012.gada IKP. Otrkārt, pārejai uz eiro nav jāietekmē cilvēku ikdienas dzīve. Interneta portāla mklat.lv dati liecina, ka saskaņā ar SKDS septembrī veikto aptauju tikai 13% Latvijas iedzīvotāju atbalsta  eiro ieviešanu, bet 59% iestājas pret to. Tomēr 2012.gada oktobrī pāreju uz eiro pozitīvi uztvēra 26% iedzīvotāju, decembrī – 31%. Visai pozitīva attieksme pret eiro vērojama jauniešu vidū (15-25 gadi), to atbalsta cilvēki ar augstāko izglītību, Rīgas un tās apkārtnes iedzīvotāji.

Pesimistiskāk ir noskaņoti Latvijas iedzīvotāji, kuri ir vecāki par 65 gadiem, parasti tas notiek informācijas trūkuma dēļ, saistībā ar bailēm no pārmaiņām.

Aplūkosim citu ES valstu pieredzi, kas ir saistīta ar pāreju uz eiro. Piemēram, Vācija oficiāli pārgāja uz eiro 2002.gadā. Saskaņā ar ziņu portāla DW.DE datiem, sākumā eiro valūtai uzticējās tikai 20% Vācijas iedzīvotāju un vairākums negaidīja neko labu nākotnē. Jāatzīmē, ka Vācijā pret eiro skeptiski noskaņoti bija cilvēki vecumā. Daudz maz pozitīvi to uztvēra jaunieši. Savukārt patlaban eiro Vācijā tiek uztverts ļoti pozitīvi. Atmiņās par Vācijas marku kavējas arvien mazāks iedzīvotāju skaits. Tie galvenokārt ir cilvēki ar zemiem ienākumiem. Vācijas iedzīvotāju vairākums ir pieradis pie jaunās valūtas. Kaut arī sakarā ar krīzi Īrijā un Grieķijā Vācijas iedzīvotāji sāk šaubīties par valūtas stabilitāti, vairākums nevēlas atgriezties pie Vācijas markas. Desmit gadus pēc eiro ieviešanas Vācijas iedzīvotāju rekordskaits nevēlas atteikties no ieviestās eiro valūtas.

Jaunās valūtas ieviešana psiholoģiski sarežģītajā laikā nav vienkāršs uzdevums. Šo sarežģīto atmosfēru veido informācijas un uzticības trūkums. Tādēļ viens no galvenajiem uzdevumiem ir informācijas kampaņu īstenošana, lai iepazīstinātu iedzīvotājus ar jauno valūtu un palielinātu iedzīvotāju uzticēšanos.

Viens no informācijas kampaņas īstenošanas veidiem ir mājas lapa www.eiro.lv , kurā ir pieejama informācija par jaunās valūtas ieviešanu Latvijā.


Написать комментарий