Padomi automobiļa virsbūves papildelementu kopšanai

foto: delfi.lv
foto: delfi.lv

Daudziem cilvēkiem, kuri pašrocīgi nodarbojas ar sava dzelzs rumaka apkopi, nereti virsbūves aprūpēšanas sākas un beidzas ar dzelzs detaļu mazgāšanu un, iespējams, vaskošanu.

Tomēr, auto virsbūve sastāv no vairākiem elementiem, un ne visi no tiem ir metāla. Par to, kā vispareizāk kosmētiski sagatavot auto Latvijas siltajiem mēnešiem, konsultējāmies ar auto kosmētikas ražotāja "Turtle Wax" pārstāvi Latvijā SIA "Getz Bros.&Co" un "Fiat" koncerna marku autorizētā dīlera SIA "Autobrava" direktoru Andri Sivicki.

Viens no redzamākajiem elementiem automašīnas virsbūvē ir riteņu diski – nereti mazgāšanas procesā tie tiek atstāti novārtā, lai gan tieši rūpīga un regulāra disku tīrīšana var būtiski paildzināt to mūžu un estētisko izskatu.

Biežākie bojājumi diskiem saistīti ar uzbraukšanu apmalēm, kur attiecīgi diski tiek atsisti, veidojot tajos robus. Turklāt diski ir viena no netīrākajām auto daļām, jo papildus satiksmes piesārņojumam pie tiem mēdz piedegt bremžu putekļi, darva no asfalta, un augstās temperatūras veicina arī virsmas oksidāciju.

Lai pēc iespējas precīzāk nomazgātu diskus un attīrītu tos no netīrumiem, ieteicams lietot speciālus disku tīrīšanas līdzekļus, nevis virsbūves šampūnus. Vispirms nepieciešams no diskiem noskalot liekos netīrumus un izsmidzināt disku tīrītāju katram diskam atsevišķi, tad ļaut tam iedarboties (tikai ne nožūt), un tad kārtīgi noskalot ar lielu daudzumu ūdens. Ja nav pārliecība par diska aizsargklājuma kvalitāti, vai arī tas ir bojāts, iepriekš ieteicams pārbaudīt, vai lietojot disku tīrītāju, netiek šķīdināta nost krāsa. Vairums disku tīrīšanas līdzekļu piemēroti kā tērauda, vieglmetāla, hromētajiem un krāsotajiem, tā arī plastikāta disku uzlikām.

Nopietnākam disku remontam lieti noderēs disku pulieri, kuru sastāvā esošās maigās abrazīvās daļiņas noņem krāsas bojājumus un oksidējušos slāni, padarot diska metāla virsmu mirdzoši spožu. Šķīdinātājus nesaturošā disku aizsargklājuma sastāvā esošie fluorpolimēri nodrošina ilgstošu aizsardzību pret laika apstākļu negatīvo ietekmi, veidojot noturīgu aizsargslāni pret netīrumiem un bremžu putekļiem, tādējādi nepieļaujot disku virsmas bojāšanos un padarot disku tīrīšanu daudz ātrāku un vieglāku.

Otrs virsbūves elements, kas nereti tiek atstāts novārtā automašīnas mazgāšanas laikā, ir riepas. Riepu speciālisti rekomendē gan vasaras, gan ziemas riepas mainīt ne retāk kā reizi četros gados, tomēr šajā laikposmā ir iespējams tās uzturēt gan vizuālā, gan tehniskā kārtībā arī ar dažādiem auto kosmētikas kopšanas līdzekļiem. Galvenais riepu kopšanas līdzekļa uzdevums ir veidot UV aizsargfiltru, kas novērš gumijas izbalēšanu un plaisāšanu. Tomēr būtiski arī regulāri ar automašīnu braukt – līdzko tā ilgāku laiku stāv uz vietas, riepas sāk zaudēt savas kvalitatīvās īpašības.

Pēdējos gados Latvijas ceļos aizvien vairāk gada siltajos mēnešos manāmi kabrioleti – neapšaubāmi pamanāmas automašīnas, kas izceļas uz apkārtējā fona. Tomēr, lai prieks par siltā vasaras vēja sajušanu netiktu izbojāts ar ātru jumta seguma sabojāšanos, arī to ieteicams regulāri kopt. Nepietiekama vērība pret šo īpašo auto kategoriju var maksāt dārgi. Labi kopts nolaižamais jumts (apkope nepieciešama vismaz reizi gadā) kalpos līdz pat 10 gadiem, bet pavirša attieksme var būt par iemeslu daudz ātrākai dārgā jumta nomaiņai. Turklāt bojāts jumts ļauj ūdenim nokļūt salonā, nodarot kaitējumu sēdekļiem, paklājiem un atsevišķos gadījumos veicinot rūsēšanu. Svarīgākais uzdevums attiecībā uz kabrioletu jumtiem, ir maksimāli saglabāt to struktūru un pastiprināt noturību pret dažādiem vides faktoriem. Tāpēc īpaša nozīme ir kabrioletu kondicionieriem, kuri veido noturīgu, ūdeni atgrūdošu aizsargkārtiņu, samazinot pelējuma sēnītes un miltrasas veidošanos.

Lai arī stikliem pastiprināta autovadītāju uzmanība tiek pievērsta gada tumšajā laikā, kad redzamība ir viens no svarīgākajiem faktoriem drošai braukšanai, arī vasarā stikla apstrāde var kalpot vadītāja labā. Viens no būtiskākajiem ieguvumiem – stikls, kas apstrādāts ar vaskojošu pulieri, tūlītēji atgrūž ūdeni, negaidot, kad sāks darboties logu slotiņas.

Turklāt stiklu tīrāmie līdzekļi attīra no satiksmes radītajiem nosēdumiem, kukaiņu atstātajiem traipiem un nikotīna nogulsnēm, kā arī novērš vibrāciju un mazina atspīdumu no stikla.

Ja gadījusies neliela skramba stiklā, to vismaz uz laiku iespējams pašrocīgi izpulēt, lietojot stikla pulierus. Stikla pulieris efektīvi tīra ieēdušos netīrumus, maigi nopulē iekšējo un ārējo stikla virsmu nelielās skrambas un mazina logu tīrāmo slotiņu vibrāciju. Papildus tas atbrīvo no eļļainajiem satiksmes nosēdumiem, koku sulas un kukaiņu atstātajiem traipiem, kas uz aizsargstikliem veido necaurredzamu netīrumu kārtu.

Kā pēdējais punkts uz "i" virsbūves sakopšanas procesā ir lukturu pulēšana. Šeit gan jāpatur prātā, ka ne vienmēr pie blāvas gaismas vainojams nodilis lukturis. Nereti lukturis jāskata kā vienots kopums – gan reflektori, gan priekšējais luktura stikls un spuldze. Tomēr, ja vaina tiešām slēpjas tikai luktura nodilumā, var izmantot priekšējo lukturu atjaunošanas komplektu, kurā apvienots šķidro virsmas atjaunotāju lietošanas ērtums un ātrums ar atjaunojošo sūkļu iedarbības efektivitāti.

 


Темы: , , , ,
Написать комментарий