Degvielas piedevas dīzelim ziemai: lietot vai nelietot?

foto gorod.lv
foto gorod.lv

Degvielas piedeva ir produkts, kas vienmēr ticis vērtēts pretrunīgi – vieni apgalvo, ka tās tiešām strādā un iespējams gan uzlabot motora darbību, gan samazināt degvielas patēriņu. Citi saka – degvielas piedevas ir ķīmiska iejaukšanās motora dabīgajā gaitā. Viedokļi atšķiras, tāpēc nolēmām sīkāk paskaidrot, vai degvielas piedevas, kas paredzētas dīzeļmotoru labākai darbībai ziemas apstākļos, ir vai nav kaitīgas automašīnai. Konsultē Latvijas Autoinženieru asociācijas vadītājs Raitis Mazjānis.

Pateicoties zinātnes progresam, pēdējās ziemas autovadītājiem, kuru īpašumā ir ar dīzeļdegvielu darbināmi automobiļi, nav jāaizvada bažās par to, vai automobilis rīta salā būs iedarbināms – arī Latvijā ir pieejama dīzeļdegviela, kura paredzēta salam līdz -32 grādiem. Tomēr pat ar visiem degvielas piegādātāju solījumiem par to, ka dīzelis darbosies lieliski tik lielos mīnus grādos, ne vienmēr tā izrādās taisnība – pie vainas var būt gan pati degvielas kvalitāte, gan konkrētas automašīnas īpatnības. Tieši šādiem gadījumiem arī noder dīzeļdegvielas piedevas, kas paredzētas degvielas sašķidrināšanai – aukstā laikā dīzelī veidojas parafīns; bet degvielas tvertnē – ūdens kondensāts, kas var izraisīt automašīnas ”rīstīšanos” vai pat nespēju to iedarbināt. Trīs galvenās problēmas ir ūdens, sērs un parafīns. Pārlieku lielais sēra un ūdens saturs reakcijas rezultātā rada sērskābi, kas bojā visu degvielas padeves sistēmu un degvielas sūkni, bet pārlieku lielais parafīna saturs izsauc degvielas kristalizāciju pat nelielos mīnusos.

Pirms ziemas iestāšanās viens no priekšnosacījumiem, lai auto nepieviltu īpaši zemā temperatūrā, ir degvielas tvertnes iztīrīšana ar piedevu palīdzību, un degvielas filtra nomaiņa atbilstoši apkopju grafikam. Latvijā tirgotajām dīzeļdegvielām visbiežāk jau ir pievienota degvielas sistēmu attīrošā piedeva, tomēr tā nav tik stiprā koncentrācijā, kā pievienotā degvielas piedeva. Tātad, vienlaikus lietojot gan dīzeļdegvielu ar piedevu, gan degvielas piedevu, ir izšķīdināti visi iespējamie nosēdumi degvielas tvertnē, kas uzkrājās degvielas filtrā.

Tāpat ļoti svarīgi atcerēties, ka degvielas piedeva jālieto pirms sala iestāšanās. Nav ieteicams lietot šādas piedevas īsi pirms došanās garākā ceļa posmā, jo tas negaidīti var radīt līdzīgus sarežģījumus. Ziemas degviela jāsāk lietot laikus, lai, iestājoties salam, tvertnē būtu 100% laika apstākļiem atbilstoša degviela. Tāpat ieteicams nebraukt ar automašīnu, kuras bākā vairs nav pietiekoši daudz degvielas, jo tas veicina bākas lejasdaļā uzkrāto netīrumu nonākšanu degvielas filtrā un tā degvielas caurlaides spējas zaudēšanu.

Komentē autoeksperts Normunds Avotiņš: ”Tas, ka Latvijā iespējams iegādāties klimatiskajiem apstākļiem atbilstošu degvielu, nebūt vēl nav 100% garantija pret iedarbināšanas problēmām stiprā salā, un ”pie vainas” ir mūsu automobiļu atšķirīgais tehniskais stāvoklis un katra atsevišķa spēkrata ekspluatācijas īpatnības. Pretēji izplatītajam viedoklim, aukstā starta problēmām vairāk pakļauti tieši pilsētā ekspluatētie automobiļi, jo īso pārbraucienu dēļ to dzinēji nepaspēj uzsilt, degviela tiek uzpildīta reti, tāpēc pastāv lielāka kondensāta veidošanās iespēja. Neesmu pārliecināts, ka degvielas piedevu vajadzētu lietot cauru ziemu, ja automobilim ir regulāras iedarbināšanas problēmas, labāk vērsties autoservisā. Taču vienas pilnas bākas piepildīšana ar ziemas dīzeli, pirms tam iztukšojot tajā dīzeļdegvielas piedevas flakonu, ir nekaitīgs un preventīvs pasākums, it sevišķi, ja pēc šīs procedūras vēl tiek nomainīts degvielas filtrs. Lieki piebilst, ka piedevas lietošana brīdī, kad dzinējs jau atteicies iedarboties, ir novēlota un pat kaitīga.”


Написать комментарий