Sociālos tīklus izmanto attiecību saglabāšanai

foto: kasjauns.lv
foto: kasjauns.lv

Šā gada sākumā publicēti jauna pētījuma rezultāti par sociālo tīklu lietošanas ietekmi uz draugu attiecībām. Tā mērķis bija noskaidrot, kā cilvēki uztver informāciju, ko viņu draugi par tiem ievieto sociālā tīkla vietnē Facebook, un kā tas maina viņu attiecības.

Apjomīgo pētījumu veica Rietumilinoisas universitātes Komunikāciju nodaļas profesore Brī Makevana, vēloties izpētīt un saprast, kā mainās draugu attiecības, balstoties uz ziņām, kas ievietotas Facebook profilos, ziņo Science Daily. Iegūstot datus un izmantojot statistisko metodi, lai tos izpētītu, profesore atklāja, ka cilvēki izrāda savu pieķeršanos tiem draugiem, ar kuriem ikdienā viņiem ir tuvas un pozitīvas attiecības. Šāda rīcība kultivē vēl lielāku satuvināšanos un saistību noturību. Uz drauga profila sienas publicējot apsveikumu vai paužot līdzjūtību, cilvēki veicina tuvības izjūtu, lai justos apmierinātāki ar abu draudzību. Tāpat profesore pamanīja, ka atsevišķos gadījumos šāda pieeja izmantota, lai saglabātu īpašas attiecības. Respektīvi, abi cilvēki nav tuvās attiecībās, bet viens no viņiem (vai abi) ar jau publicētu materiālu pārpublicēšanu cenšas uzturēt to saistību modeli, kas abus raksturo.

Šie novērojumi likuši secināt, ka Facebook izmantošana nekaitē attiecībām un neveido to noturību. Bet komunikācijas veids, kā tas tie darīts – gan. Te jāmin pietuvināts Ziemeļrietumu universitātes pārstāvju veiktais pētījums, kas veltīts tieši šā novērojuma sīkākai analīzei. Precīzāk – kā cilvēki izturas pret neveiklām vai apkaunojošām publikācijām viņu Facebook profilā. Viens no pētījuma autoriem, universitātes komunikācijas studiju docents Džeremijs Birnholts, norāda, ka gandrīz katrs respondents apstiprināja, ka pēdējo sešu mēnešu laikā sociālajā tīklā ir atgadījies kas apkaunojošs vai neveikls – fotogrāfijas, komentāru, diskusijas vai citā izpausmes veidā. Tas ieinteresējis autorus izpētīt personas emocionālo noturību pret šāda veida situāciju, par kuru atbildīgs pats respondents vai viņa draugs, kas papildinājis viņa profila sienu.

Noskaidrots, ka visvairāk par savu publisko tēlu raizējas tie cilvēki, kuriem ir daudzveidīgs draugu tīkls, neliedzot piekļuvi tagadējiem un bijušajiem darba biedriem, draugiem, radiem un paziņām. Bet tie respondenti, kas apgalvoja, ka pārzina Facebook tīkla lietošanu, pauda mazākas bažas par viņu profilos skatāmo saturu. Džeremijs Birnholts komentē, ka tas ir loģiski, jo indivīds ar lielāku konkrētā sociālā tīkla pieredzi spēj manipulēt ar publicēto informāciju, to dzēšot vai ļaujot apskatīt tikai noteiktai tīkla lietotāju grupai.

Abi šie pētījumi apstiprina, ka jābūt uzmanīgiem ar to informācijas atlasi, ko izvēlas publicēt savos publiskajos profilos interneta vidē. Pat ja reiz publicēta un pēc pārdomu mirkļa izdzēsta, nav garantija, ka šī informācija jau nebūs izplatījusies tālāk, draugiem un paziņām izmantojot Facebook piedāvāto opciju dalīties.


Написать комментарий