Rēzeknes novada un pilsētas sociālo pedagogu pieredzes apmaiņas brauciens uz Lietuvu

foto rezeknesnovads.lv
foto rezeknesnovads.lv

19. oktobrī Rēzeknes novada un pilsētas sociālie pedagogi devās pieredzes apmaiņas braucienā uz Šauļiem Lietuvā. Pieredzes apmaiņas braucienu  organizēja Latvijas Sociālo pedagogu federācija. Brauciena laikā sociālajiem pedagogiem bija iespēja tikties ar Šauļu Pedagoģijas-psiholoģijas  centra darbiniekiem, Šauļu Universitātes akadēmisko personālu un tikties ar Šauļu pilsētas skolās strādājošiem sociālajiem pedagogiem, informē Rēzeknes novada pašvaldība.

Šauļu Pedagoģijas-psiholoģijas  centra sociālais pedagogs pastāstīja par savu darbību šajā centrā. Pedagoģijas-psiholoģijas centrs tika dibināts 2003.gadā. Centrā strādā psihologs, logopēds, sociālais pedagogs un speciālais pedagogs. Galvenie centra darbības virzieni ir  bērnu un viņu vecāku  konsultēšana, sociālo iemaņu apgūšanas grupu vadīšana, projektu rakstīšana, lekciju lasīšana, metodiskais darbs un starpinstitucionālā sadarbība. Sociālā pedagoga darba uzdevumi šajā centrā ir metodiskā palīdzība, sociālpedagoģisko problēmu risināšana, komandas darba organizēšana, darbs ar bērniem un viņu vecākiem, individuālās konsultācijas, korekcijas un preventīvais  darbs ar bērniem un viņu vecākiem, izpētes darbs, darbs ar skolas personālu un skolas administrāciju,  kā arī sadarbība ar skolas sociālajiem pedagogiem.

Pedagoģiski-psiholoģiskā centra speciālisti realizē  divas programmas:

1)      „ Būt vecākiem ir jautri”- šo programmu apmeklē  vecāki kopā ar saviem bērniem vienu reizi nedēļā ( 6 X pa 2 stundām ) pēc darba.  Grupa parasti sastāv no 6 -12 cilvēkiem. Programmas mērķis ir uzlabot vecāku un bērnu attiecības, tādējādi nodarbībās analizē situācijas, spēlē lomu spēles utt., diskutē par bērnu pozitīvo audzināšanu, bērna pozitīvās uzvedības atbalstīšanu un savstarpējām attiecībām.

2)      Programmā „ Skolēnu atgriešanās skolā”  piedalās skolēni, kuri dažādu iemeslu dēļ obligātajā izglītības vecumā neapmeklēja  izglītības iestādes. Programmā piedalās bērni no 1. klases līdz pusaudžu vecumam. Programmas mērķis ir motivēt skolēnus atgriezties izglītības iestādēs, turpināt  mācības un uzlabot attiecības ar vienaudžiem.

Pedagoģijas-psiholoģijas centrs arī realizē divus projektus:  Programma „ Big Brother, Big Sister” („Vecākais brālis, vecākā māsa”), kur piedalās brīvprātīgie studenti, kas kontaktējas ar bērnu no 7 līdz 14 gadiem, kuram ir psiholoģiskā vai sociālā rakstura problēmas. Mērķis ir bērna iekšējā spēkā nostiprināšana, uzlabot bērna uzvedību. Brīvprātīgie pēc desmit dienu apmācības apņemas visu gadu kontaktēties divas stundas vienu reizi nedēļā ar jaunāko draugu. Katru pāri kontrolē programmas koordinators, kurš arī sazinās ar bērna vecākiem. 

Programma „Olweus” no Norvēģijas (vardarbības novēršanas programma), programma tiek īstenota vispārizglītojošās skolās kā svarīgākā programma visā Lietuvā četru gadu garumā. Mērķis ir izglītot skolas saimi. Lai varētu atpazīt vardarbīgu uzvedību un apgūt stratēģijas kā reaģēt uz šāda veida uzvedību. Programmā piedalās audzēkņi, skolotāji, skolas administrācija, skolas atbalsta personāls, audzēkņu vecāki un skolas tehniskais personāls.

Sociālajiem pedagogiem bija iespēja iepazīties arī ar Šauļu Universitātes akadēmisko personālu un tikties ar Šauļu pilsētas skolās strādājošiem sociālajiem pedagogiem. Interesanti, ka katrā  skolā strādā sociālais pedagogs, bet lielākajās skolās, kurās  pieci simti un vairāk skolēnu, strādā divi sociālie pedagogi. Sociālajiem pedagogiem nav vienotas dokumentācijas, jo katrā skolā ir savas prasības. Reizi mēnesī sociālajiem pedagogiem notiek metodiskās apvienības un pēc nepieciešamības vienu reizi divos mēnešos sociālajiem pedagogiem organizē supervīziju. Sociālā pedagoga uzdevumi skolā ir aizstāvēt bērna tiesības, rūpēties par bērna drošību, noskaidrot cēloņus, kāpēc audzēkņi kavē mācību iestādi, palīdzēt bērnam attīstīt sociālās prasmes un iemaņas, motivēt mācīties, individuāli strādāt ar audzēkni un viņa ģimeni, grupu darbs, preventīvais darbs, starpinstitucionālā sadarbība. Šauļu skolas sociālo pedagogu mērķis ir audzināt mērķtiecīgu cilvēku. Arī Lietuvas skolās problēmu loks ir ļoti plašs: nemotivēti skolēni, zems sadarbības līmenis ar vecākiem, atkarības problēmas, kā arī neattaisnoti izglītības iestādes  kavējumi.

Pieredzes apmaiņas brauciens deva jaunas ierosmes sociālajiem pedagogiem un kā lielākie ieguvumi minami:

    Iepazīta pieredze kā novērst vai mazināt atstumto bērnu skaitu klasēs;
    Iepazīšanās ar Lietuvas kolēģu darbu un atbalsta sistēmu;
    Iepazīšanās ar jaunām programmām un projektiem, ko realizē Šauļu Pedagoģijas – psiholoģijas centrs;
    Gūts apliecinājums tam, ka sociālie pedagogi ir ļoti nepieciešami kā profesionāļi izglītības iestādēs;
    Radītas idejas turpmākai sadarbībai.


Написать комментарий