Psiholoģe N.Žekova: Bērni ir tendēti turpināt kontaktēties ar vecākiem

foto: lat.gorod.lv
foto: lat.gorod.lv

Nav noslēpums, ka dators ir kļuvis par cilvēka dzīves neatņemamu sastāvdaļu, mūsdienās pat mazie bērni, kuri vēl nav iemācījušies runāt, zina, redz, kā tiek lietots datos.

Tomēr medaļai ir divas puses – sakarā ar datoru un interneta lietotāju skaita pieaugumu zinātnieki veic dažādus pētījumus par datora ietekmi uz dažāda vecuma cilvēku psiholoģisko stāvokli. Par to, kāpēc bērniem rodas datoratkarība un viņi cenšas visu savu brīvo laiku pavadīt pie datora, portāls Gorod.lv aprunājās ar Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes Vispārējās izglītības nodaļas psiholoģi Nataļju Žekovu.

- Nataļja, pastāstiet, lūdzu, vai ir kādas ziņas par datoratkarības un internetatkarības problēmas izplatību mūsu pilsētā?


- Pētījumi netika veikti, tas ir visai sarežģīts process, kuram nepieciešams īpašs aprīkojums un nopietna bāze. Runājot par mūsu klientiem, jāatzīmē, ka reti, tiešām ļoti reti, pie mums vēršas pusaudži un viņu vecāki, kuri runā par datoratkarības problēmām. Visdrīzāk, šādos gadījumos problēma nav datoratkarībā, bet vecāku un bērnu saskarsmē. Bērns kompensē saskarsmes trūkumu ar virtuālo pasauli, kontaktēšanos internetā, ar datorspēļu palīdzību.

- Sakiet, vai var apgalvot, ka saskarsmes problēmas, kuras izraisa datoratkarību, raksturīgas tikai pusaudžiem?

- Droši vien tas attiecas ne tikai uz pusaudžiem, mūsu pilsētā šī problēma saistīta arī ar to, ka jaunāka skolas vecuma un vecāka pirmsskolas vecuma (5-11 gadu vecu) bērnu vecāki neprot reglamentēt laiku, ko bērns pavada pie datora. Bērnam tiek atļauts pavadīt laiku pie datora, bet šis laiks nav noteikts, ierobežots, jo, spēlējoties ar datoru, bērns netraucē vecākiem. Šādos gadījumos rodas problēmas, vecāki norāda, ka bērns kļūst nepaklausīgs, nepilda mājasdarbus, nekontaktējas ar vienaudžiem, brāļiem un māsām, nevēlas pastaigāties, neapmeklē pulciņus utt.

- Sakiet, vai pastāv kādi noteikumi, kuri noteic, no kāda vecuma bērns var lietot datoru?

- Katrs pats izlemj šo jautājumu, tomēr pastāv uzskats, ka līdz septiņu gadu vecumam (līdz skolas gaitām) bērnam nav jālieto dators. Pat spēles, kuras tiek izmantotas mācībām drīzāk ir izklaide, jo parasti tās trenē uzmanību un iemāca lietot „peli”. Jāatzīmē, ka tas īpaši neveicina bērna attīstību, vienkārši palīdz vecākiem nodarbināt bērnu un iegūt brīvo laiku.

Vecākiem bērniem dators un virtuālā saskarsme varētu palīdzēt attīstīt saskarsmes prasmes. Kad bērns sāk apmeklēt skolu, ar datora palīdzību viņš var sameklēt nepieciešamo informāciju. Pusaudžu prasības pret informācijas apjomu skolā tiek palielinātas un bibliotēkas ne vienmēr tās apmierina. Jautājums ir, ar ko pusaudzis nodarbojas, pavadot laiku pie datora, ar ko un par ko sarakstās.

- Nataļja, sakiet, vai Jūs varētu ieteikt, kā pareizi jāregulē laiks, ko bērns pavada pie datora?

- Jāsāk ar to, no kura vecuma bērns lieto datoru, kā mēs varam nodarbināt bērnu ar kaut ko citu, cik lielā mērā mēs kontrolējam to, ar ko bērns nodarbojas, lietojot datoru. Manuprāt, ir nepieciešamas programmas, kuras bloķē piekļuvi noteiktajām mājas lapām. Turklāt jo mazāks bērns, jo viņam nepieejamākajā vietā jāatrodas datoram – tas var būt vecāku galds, bet ne bērnu istaba.

Vēl viens svarīgs moments. Ja bērnam rodas jautājumi par datorā redzēto un uzzināto, tas noteikti jāapspriež. Bieži vien, ja tas netiek paskaidrots, bērni atkal lieto internetu, lai saņemtu nepieciešamo informāciju.

Ir gadījumi, kad dators palīdz noņemt emocionālo spriedzi – tās parasti ir spēles, ar kuru palīdzību bērni kompensē emocionālā rakstura problēmas.

- Sakiet, kas jādara vecākiem, ja viņi ir pamanījuši izmaiņas bērna uzvedībā?

- Jāatzīmē, ka problēmu, kuras rodas bērniem, cēlonis parasti ir tas, ka vecāki „pārstāj būt vecāki”, viņi kļūst par tiem, kuri dod norādījumus. Vecāki nejautā, kā bērni jūtas, ko domā, frāze „kā tev klājas?” kļūst par formalitāti. Vienīgais risinājums ir atgriezties pie normālas saskarsmes. Mums šķiet, ka tas būs ilgstošs process, tomēr bērni ir ļoti pateicīgas būtnes, kuras ātri aizmirst nepatīkamo, bērni ir tendēti turpināt kontaktēties ar vecākiem jebkurā situācijā.

Gadījumos, kad vecāki nevar patstāvīgi atrisināt radušās problēmas, viņiem jāgriežas pēc palīdzības. Jāatzīmē, ka katrā skolā ir sociālais pedagogs un psihologs, arī Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldē strādā psihologs, ar kuru var sazināties pa tālr.654-21309.
 


Темы: , ,
Написать комментарий